Waarom wordt je bij een migraine aanval zo misselijk?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Volgens mij wordt je misselijk bij migraine, doordat naast de bloedvaten en zenuwen naar het oog, ook die van het oor beinvloed worden door de prikkels. Het oor bevat het evenwichtsorgaan van het lichaam en hierdoor heeft het dus ook invloed op je waarneming daarvan. Nog iets anders. Ik heb in bepaalde periodes meer last van migraine (vaak wanneer er zich bepaalde soorten stress voor doen). Het begint bij mij dan in een van de ogen (mijn geval meestal het linker, mogelijk duidend op emotionele stress) en pas na een 15 minuten voel ik de misselijkheid opkomen. Wat ik normaal dan doe is een rustige kamer opzoeken, die maak ik donker. Vervolgens ga ik rustig zitten, kleermakerzit of gewoon ontspannen op een stoel (ook wel eens op bed, maar wel rechtop, beter vanwege de misselijkheid). Vervolgens gebruik ik m'n schedelspieren (probeer je oren maar eens te bewegen, dan weet je ongeveer welke ik bedoel) om me voor te stellen dat ik m'n hersenen ruimte geef. Hierbij concentreer ik me dan meestal op m'n oogzenuwen. Na een minuut of 5 is het dan redelijk over. Natuurlijk helpt meditatie over het algemeen al bij ontspanning van de hersenen, maar gericht schijnt ook te helpen. Ik ben namelijk niet iemand van medicijnen, dus doe ik dit al jaren.

Als ik migraine krijg dan zie ik eerst vreemd dingetjes in mijn gezichtsveld. Dat breidt snel uit en dan krijg ik stekende pijn boven mijn linker oog. Ik moet dan heel snel proberen mijn Imigran in te spuiten anders gaat het goed mis. Ik denk dat de misselijkheid mede komt door het allereerste begin van de migraine. Dat het een ware aanslag is op je hoofd en dat dan dus misselijk wordt

Migraine is een zogenaamde "neurovasculaire hoofdpijn". Een hoofdpijn die wordt veroorzaakt doordat de bloedvaten rondom de hersenen een signaal krijgen te verwijden. Dit overprikkelt de zenuwen en zorgt voor de eerste pijn. Meteen daarna trekken de bloedvaten weer samen. Die uitzetting en inkrimping van vaten heeft niet alleen als gevolg dat er pijn ontstaat. Ook de figuurtjes die je ziet hebben daar mee te maken. Niet heel gek, om te kunnen blijven zien moet je retina voortdurend van bloed worden voorzien. Schommelingen in de bloedtoevoer kunnen invloed hebben op je zicht. Behalve deze symptomen kun je ook duizelingen krijgen, tintelingen aan één kant van het lichaam, en nog meer symptomen waaronder inderdaad misselijkheid. Ik heb het idee dat die misselijkheid er mee te maken heeft dat je evenwicht door de plotselinge drukveranderingen in je hoofd wordt verstoord. En uberhaupt omdat je hersenen een opdoffer krijgen. Niet voor niets wordt soms een verband gesuggereerd tussen migraine en hersenschuddingen. Overigens hoef je als je migraine hebt niet altijd misselijk te worden. De verschillende symptomen treden in meer of mindere mate, of niet, bij migrainepatienten op. Je kunt zelfs migrainesymptomen hebben zonder dat hoofdpijn optreedt (migraine sans migraine). Ik heb bijvoorbeeld soms wél dat de figuurtjes en wegvallen van zicht hoofdpijn aankondigen, maar soms is dat niet zo en blijft de hoofdpijn uit. Ik heb gelukkig maar heel zelden last van misselijkheid.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100