Volgens mij wordt je misselijk bij migraine, doordat naast de bloedvaten en zenuwen naar het oog, ook die van het oor beinvloed worden door de prikkels. Het oor bevat het evenwichtsorgaan van het lichaam en hierdoor heeft het dus ook invloed op je waarneming daarvan.

Nog iets anders. Ik heb in bepaalde periodes meer last van migraine (vaak wanneer er zich bepaalde soorten stress voor doen). Het begint bij mij dan in een van de ogen (mijn geval meestal het linker, mogelijk duidend op emotionele stress) en pas na een 15 minuten voel ik de misselijkheid opkomen. Wat ik normaal dan doe is een rustige kamer opzoeken, die maak ik donker. Vervolgens ga ik rustig zitten, kleermakerzit of gewoon ontspannen op een stoel (ook wel eens op bed, maar wel rechtop, beter vanwege de misselijkheid). Vervolgens gebruik ik m'n schedelspieren (probeer je oren maar eens te bewegen, dan weet je ongeveer welke ik bedoel) om me voor te stellen dat ik m'n hersenen ruimte geef. Hierbij concentreer ik me dan meestal op m'n oogzenuwen. Na een minuut of 5 is het dan redelijk over. Natuurlijk helpt meditatie over het algemeen al bij ontspanning van de hersenen, maar gericht schijnt ook te helpen. Ik ben namelijk niet iemand van medicijnen, dus doe ik dit al jaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een groot deel van de mensen met migraine is tijdens een aanval vaak misselijk. De behandeling van migraine met medicijnen is extra moeilijk, omdat de maag van de patiënten tijdens een migraine-aanval vaak van streek is. Hierdoor worden de werkzame stoffen in de medicijnen veel langzamer opgenomen. Vaak neemt de patiënt dan eerst een tablet of zetpil in tegen de misselijkheid, zodat de pijnstillers (zoals acetylsalicylzuur of paracetamol) die daarna worden ingenomen beter hun werk kunnen doen.
Als patiënten geen baat hebben bij deze middelen wordt vaak een specifiek migraine-medicijn voorgeschreven, zoals triptanen of ergotamines. Voor patiënten die tabletten niet goed kunnen verdragen of bij ernstige misselijkheid en/of braken, kan gekozen worden om het geneesmiddel in een andere toedieningsvorm, zoals neusspray, zetpil, of injectie te gebruiken. Dit kan in overleg met de behandelend arts bepaald worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar waarom.., waarom worden mensen zo misselijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar hebben jullie een punt.. dit is idd geen antwoord op de vraag, vindt het wel een hele goeie vraag! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aard van elke terugkerende aanval van migraine is bij iedereen anders, maar doorgaans is er een 'waarschuwings'- periode waarin men zich abnormaal vermoeid en helemaal niet lekker voelt. Deze periode wordt gevolgd door misselijkheid, overgeven en soms door diaree.
ik snap niet waarom Marie-José twee minnetjes krijgt, haar verhaal klopt namelijk helemaal. Er wordt enorm veel onderzoek gedaan naar de oorzaak van migraine en er is nog heel erg veel onbekend. Wat wel heel duidelijk is, is dat een migraine aanval begint met een prikkel vanuit de hersenen naar de maag waardoor je misselijk wordt. Wat hier de oorzaak van is, is tot op heden nog onbekend. Het is daarom zo dat je altijd een medicijn krijgt om de maag te kalmeren in combinatie met een pijnstiller. Het antwoord op je vraag is dus tot op heden niet bekend. Ik heb het er toevallig laatst heel uitgebreid met een neuroloog over gehad aangezien ik met een client bij hem was die ook migraine-klachten had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marie-Jose geeft, net zo als jij, géén antwoord op de vraag...vandaar die minnetjes, en vandaar dat ik geen antwoord geef op deze vraag, want ik weet het ook niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou Nuke, volgens mij is er door Floorz wel degelijk geantwoord, nl.: "Wat wel heel duidelijk is, is dat een migraine aanval begint met een prikkel vanuit de hersenen naar de maag waardoor je misselijk wordt". Dat er nog geen verklaring voor is gevonden wil niet zeggen dat de vraag niet is beantwoord. Wellicht niet naar jouw tevredenheid...
Als ik migraine krijg dan zie ik eerst vreemd dingetjes in mijn gezichtsveld. Dat breidt snel uit en dan krijg ik stekende pijn boven mijn linker oog. Ik moet dan heel snel proberen mijn Imigran in te spuiten anders gaat het goed mis. Ik denk dat de misselijkheid mede komt door het allereerste begin van de migraine. Dat het een ware aanslag is op je hoofd en dat dan dus misselijk wordt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt omdat de werking van maag en darmen verstoord is. Extra probleem hierbij is dat het lichaam nu ook slecht medicijnen opneemt. De patiënt gaat dan vaak teveel medicijn nemen, omdat het "niet werkt".
Voor je medicijnen tegen migraine eerst een anti-misselijkheidsmiddel gebruiken helpt het beste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Migraine is een zogenaamde "neurovasculaire hoofdpijn". Een hoofdpijn die wordt veroorzaakt doordat de bloedvaten rondom de hersenen een signaal krijgen te verwijden. Dit overprikkelt de zenuwen en zorgt voor de eerste pijn. Meteen daarna trekken de bloedvaten weer samen. Die uitzetting en inkrimping van vaten heeft niet alleen als gevolg dat er pijn ontstaat. Ook de figuurtjes die je ziet hebben daar mee te maken. Niet heel gek, om te kunnen blijven zien moet je retina voortdurend van bloed worden voorzien. Schommelingen in de bloedtoevoer kunnen invloed hebben op je zicht. Behalve deze symptomen kun je ook duizelingen krijgen, tintelingen aan één kant van het lichaam, en nog meer symptomen waaronder inderdaad misselijkheid. Ik heb het idee dat die misselijkheid er mee te maken heeft dat je evenwicht door de plotselinge drukveranderingen in je hoofd wordt verstoord. En uberhaupt omdat je hersenen een opdoffer krijgen. Niet voor niets wordt soms een verband gesuggereerd tussen migraine en hersenschuddingen.

Overigens hoef je als je migraine hebt niet altijd misselijk te worden. De verschillende symptomen treden in meer of mindere mate, of niet, bij migrainepatienten op. Je kunt zelfs migrainesymptomen hebben zonder dat hoofdpijn optreedt (migraine sans migraine). Ik heb bijvoorbeeld soms wél dat de figuurtjes en wegvallen van zicht hoofdpijn aankondigen, maar soms is dat niet zo en blijft de hoofdpijn uit. Ik heb gelukkig maar heel zelden last van misselijkheid.