Hoe kan het, dat als het weer verandert, ik pijn in mijn gewrichten krijg?

Het is geen toeval, heb het al jaren maar hoe kan dit, als niemand nog weet wat voor weer het wordt kan ik soms al aan mijn gewrichten voelen (stijfheid) dat het weer helemaal gaat omslaan. Vooral als het gaat regenen...?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

in je gewrichten zitten holten die dezelfde luchtdruk hebben als buiten. Bij omslag in het weer is de luchtdruk in korte tijd anders geworden. Die in je gewrichten niet. Dat voel je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb geen idee, maar er is iets dat als het heel hard gaat regenen of onweren er ozon (O3) wordt gemaakt. Misschien kan het daarmee te maken hebbben?

Toegevoegd na 4 minuten:
ik heb even snel voor je gegoogled,
"Maar dat komt doordat ik HMS heb en als het warm is mijn spieren ontspannen waardoor alles luxeerd.
Ook de pijnklachten worden dan veel erger dan normaal. "

Toegevoegd na 4 minuten:
^ de gene die dat schreef had last van reuma
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak heeft dit te maken met een bepaald vocht gehalte in de lucht, wat vaak door veranderingen in de druk gebieden plaats vind. Gewrichten kunnen hierop reageren, en kan inderdaad zoals op voorafgaand antwoord te maken hebben met een vorm van (lichte) reuma. Maar dat hoeft niet het geval te zijn

Indien langdurige klachten voorthouden kunt u het beste uw huisarts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst sterkte met die pijn! Ik weet hoe het kan zeuren.

De weersomslag dus... Volgens goedgevoel.be is het "een fabeltje" dat je gewrichtspijn verergert door het weer, althans "het zou kunnen, maar er bestaat geen enkel wetenschappelijk argument voor en het is zeker en vast geen algemeen fenomeen."
Goedgevoel.be zegt dat het idee is ontstaan doordat mensen op vakantie gaan naar warme gebieden en daar minder last hebben van hun aandoening. Maar in warme gebieden komen gewrichtsaandoeningen evenveel voor en er wordt geconcludeerd dat het eerder een ander stressniveau is dat 't hem doet. Zie bron.
Als het dan stressgerelateerd is, kun je redeneren dat bij een weersomslag je lijf sowieso wat extra inspanningen moet verrichten. Alleen al om je lichaam op temperatuur te krijgen en te houden. Wellicht dat die extra inspanning zijn weerslag heeft op je gewrichten..? Maar heel stevig vind ik die onderbouwing niet.

Het zou wel interessant zijn om systematisch bij te houden wanneer het weer omslaat en wanneer je pijn hebt. Het zou namelijk ook kunnen dat je geheugen selectief is... Als je denkt dat je pijn met het weer te maken heeft, dan onthou je elke keer dat je pijn hebt en het weer omslaat. Als het dan een keer anders is, dan zie je dat als een uitzondering. Het zou kunnen dat het verband minder sterk is dan je denkt.