Is s'middags slapen slecht?

Heb mezelf voorgenomen elke morgen om een vast tijdstip eruit te gaan. omdat mijn ritme de laatste tijd nogal slecht is. maar nu kan ik niet slapen! moet ik er sochtends dan wel gewoon uitgaan en als ik moe ben smiddags nog even slapen? of kan ik dan beter s'ochtends langer blijven liggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Middagdutjes zijn awesome!!

Het beste antwoord

In onze cultuur is een middagdutje bijna iets dat als negatief gezien wordt. In een land als China wordt het zelfs in hun cao vastgelegd dat ze recht hebben op een middagdutje en is er in het bedrijf waar ze werkzaam zijn ook slaapgelegenheid om dat middagdutje daar te kunnen doen. Het is volgens onderzoek zelfs gezond en goed voor je geheugen.
Op de volgende 2 sites staat een uitgebreid verslag dat je vast zal interesseren.
http://www.lerenslapen.nl/page/1515/overdag-slapen-middagdutje.html
http://www.lerenslapen.nl/page/1974/het-nut-van-een-middagdutje.html

Toegevoegd na 5 minuten:
Verder antwoord op je vraag. Als je een ritme wilt is het dus zorg dat je elke dag op hetzelfde tijdstip opstaat. Ik denk dat je er dan beter voor kunt kiezen om er 's morgens gewoon uit te gaan, eventueel een kort middagdutje doen van een half uurtje als je te moe bent en 's avonds weer op tijd naar bed. Mocht je er voor kiezen om een middagdutje te doen is het wel zo dat je lichaam daar ook aan gaat wennen en je elke middag dus moe zal worden en even wilt slapen. Wat in onze maatschappij best lastig kan zijn als je werkt of naar school gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je een goed ritme wilt, moet je gewoon 's ochtends opstaan en een dagje moe zijn voor lief nemen. Die avond ben je moe, dus val je vanzelf in slaap. Alleen zo krijg je weer een normaal ritme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je alles gematigd doet zie ik geen probleem.

Maw zorg ervoor dat je voldoende beweegt, gezond eet, etc etc.

Op zich is slapen niet slecht, het is juist erg gezond. Je rust je lichaam uit, zorgt ervoor dat bepaalde cellen alles krijgen wat ze nodig hebben qua energie en stoffen, en tegelijkertijd bouwt je lichaam weerstand op door middel van energie-opslag.

Noodzakelijk dus, zolang gematigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op je eerste vraag is het antwoord Nee. 's Middags slapen is niet ongezond want dat wordt in sommige landen al dagelijks gedaan (siesta).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus omdat mensen in sommige landen 's middags slapen, is het volgens jou gezond? Wie weet is het wel een ongezonde gewoonte,
Het beste is om onafgebroken tussen de 7 en 8 uur slaap te pakken, per dag. Niet meer maar zeker niet minder. Met regelmaat minder dan 6 uur is op de langere termijn ongezond. En resulteerd vaak in het hebben van complicaties, zoals hartritmestoornissen e.d.

Dus, regelmaat is goed. Maar denk om die 8 uur en gezonde voeding.
Dan is overdag "bijslapen" overbodig. Je word er alleen maar lusteloos en lui van :)