hoe ernstig is het als je 42% longinhoud(capiciteit) hebt ? moet je dan aan de zuurstof?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
46.3K

Het beste antwoord

Nee hoor. Je mag je alleen niet inspannen.

Bij lage inspanning (rustig wandelen, alledaagse activiteiten m.u.v. huishouden) gebruikt een gezond mens veel minder dan 100% van zijn longcapaciteit. Pas bij fikse inspanning is de volle capaciteit nodig. Doe je weinig, dan is maar 20% (gokje, precieze getal kan anders zijn) van je totale capaciteit nodig.

Heb je nog 42% over, dan kun je dus heel gewoon doorleven, alleen kun je dat sprintje om de trein te halen beter achterwege laten - na zo'n sprint heb je wel meer dan 42% nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb zelf ooit door een longontsteking nog maar 20% capaciteit gehad en toen werd er al gezegd dat ik mazzel had dat ik het nog overleefd had. 42% longcapaciteit wil zeggen dat je dus rondloopt met minder dan 1 functionerende long. Ik zou op zijn minst even deze vraag bij de huisarts neerleggen. Zeker als je je benauwd voelt lijkt het me toch wel aan te raden om aan het zuurstof te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet aan de zuurstof als je saturatie (zuurstofgehalte in bloed) te laag is, In het bloed zitten rode bloedcellen die instaan voor het transport van zuurstof naar de weefsels. Binnen in deze rode bloedcellen zit hemoglobine (Hb) dat aan het zuurstof bindt in de longen en in de weefsels het zuurstof loslaat.

De arteriële zuurstofsaturatie, kortweg saturatie, is een graadmeter voor de hoeveelheid zuurstof die aan het hemoglobine in de rode bloedcellen in de arteriën of slagaders gebonden is. De saturatie wordt uitgedrukt als een percentage en is bij gezonde personen meer dan 95%.
Bronnen: