Ik doe het zelf niet, ik was het altijd gewoon goed met water. Als je het met zeep wast dan gaat het meestal erg irriteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet goed om daar met zeep te wassen, dit verstoord de natuurlijke balans en kan voor irritaties en schimmelinfecties zorgen.

Toegevoegd na 56 seconden:
Het beste is om gewoon 2-3 keer in de week te wassen met alleen water, geen ander product erbij.
Ritsuka
12 jaar geleden
Gewoon schoon water is genoeg om je vagina te wassen/reinigen. Zeep verstoord de natuurlijke balans in je vagina:

In de vagina wordt een melkzuur aangemaakt. Daardoor
is de huid bij de vagina zuurder dan op andere plekken van het lichaam. Deze zuurgraad beschermt tegen alle mogelijke invloeden van buitenaf. Helaas kan deze balans verstoord raken.

Als het natuurlijke milieu van de vagina is aangetast, kan dat tot infecties leiden. De pH-waarde geeft aan hoe zuur iets is. Rondom de vagina ligt de pH-waarde rond 5,2.

Op de rest van je lichaam zit deze pH-waarde vaak rond 7. Gewone zeep heeft dan ook een pH van 7. Als je hiermee je vagina wast, verstoor je de zuurgraad.

Andere veroorzakers van een veranderde zuurgraad zijn:

synthetisch ondergoed
strakke kleding
achtergebleven menstruatiebloed
(te lang gebruik van) inlegkruisjes
verminderde weerstand
stress en vermoeidheid
sperma en speeksel
zwangerschap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De buitenkant kan met zeep dat is lekker schoon. De binnenkant niets aan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanvulling op eerdere antwoorden:

Het beste is om een (evidence based) vaginale douche te gebruiken. Een huisarts in het oosten van Nederland heeft deze in ontworpen en in beperkte oplage laten maken, met een koppelstuk erbij, zodat je makkelijk kan schakelen tussen je gewone douchekop en de vaginale douche. Ze zijn bij hem te koop voor ca. € 30,-. Ik weet niet of ze in de handel zijn, maar als je wilt kan ik je met hem in contact brengen, c.q. bij hem informeren of hij ze nog 'los' verkoopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraag is maakt het veel uit? Dat impliceert natuurlijk dat je een verschil zoekt.

Daar zijn er vele van:

Hoe het aanvoelt (voor de vrouw)
Hoe het ruikt
Hoe het aanvoelt voor een man (evt).

De buitenkant met zeep wassen is prima maar voor de rest niet.

Om je te helpen zelf een idee te krijgen hoe het is weet ik wel een aardige vergelijking.

Het voelt ongeveer net zo aan als wanneer je je MOND met zeep zou wassen
amigo