Waarom schamen mensen zich zo heel erg als ze een keer in hun broek plassen en veel minder als ze er in gepoept hebben?

Viel me op, want poep is nog viezer en in beide gevallen hoor je het te niet te doen, maar het kan een keer gebeuren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12K

Antwoorden (12)

plas verspreidt zich over de hele broek, veel makkelijker te zien. En poepen in de broek gebeurt niet zo makkelijk, of je moet wel erg nodig moeten en met een scheetje wat meenemen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gadver
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad.
Wanneer men in de broek poept, komt dit meestal doordat men niet tijdig genoeg naar de wc is gegaan.
Bij het plassen is dit echter anders, wanneer iemand in zijn/haar broek plast, wordt dit meestal gezien door zenuwen, of angst.
Vandaar dat mensen zich hier meer voor schamen, zodat het lijkt alsof men zenuwachtig is of bang is voor hetgene wat gaat komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan voelen ze zich kleuters, omdat nooit iemand daar iets over zegt denken ze dat ze de enige zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht stel je deze vraag, omdat je van oudere mensen dit schaamtegevoel hebt meegemaakt. Ik heb n.l. ook gemerkt, dat oude mensen (zeg maar 90+) , die in hun broek hebben geplast, dit erger vinden dan dat ze in hun broek hebben gepoept. Dit is een `ingebakken` idee van deze ouderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat geldt alleen voor mannen. Een man die zijn plas niet meer op kan houden is de absolute SHAME. Is zo in de opvoeding ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rare vraag, maar goeievraag. Iedereen heeft wel eens iets verkeerds gegeten of om andere reden een darmprobleem en als je dan onderweg bent dan kan het een keer misgaan. Dat heeft iedereen en iedereen begrijpt het dus ook. Je plas moet je echt wel controleren en dan is het wel erg sukkelig als je dat mis laat gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je je ergens erg voor moet schamen is volledig afhankelijk van de situatie waarin het gebeurt. Ik heb als volwassene één keer echt in mijn broek gepist en dat was volledig de schuld van een overijverige politieagent. Dus toen schaamde ik me er echt niet voor. Als je dtonken bent en je laat het lopen zonder dat je er erg in hebt zou ik me kapot schamen voor hetzelfde..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met michelle27 eens In je broek plassen word altijd belachelijk gemaakt. Het staat synoniem voor 'mietje' of watje. Je kent toch wel de uitdrukking in je broek plassen van angst? Zeker in de macho mannen wereld iets erg vervelends.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wordt als kind zindelijk gemaakt, en als volwassene word je geacht controle over je kringspieren te hebben.
Toch kan het om allerlei redenen misgaan - een enkele keer, of soms, of regelmatig.
Iemand die in zijn/haar broek poept, daarvan wordt snel gedacht dat het wel een medische reden zal hebben, een darmprobleem, voedselvergiftiging, noem maar op.
Van iemand die in zijn/haar broek plast, wordt dat minder snel gedacht, en daarom is men kennelijk minder snel geneigd dat te 'vergeven' - terwijl urine-incontinentie veel vaker voorkomt (zelfs zo vaak dat materiaal om ongewenst urineverlies op te vangen verkrijgbaar is bij supermarkt en drogist).
Hoe tegenstrijdig het ook klinkt, ik denk dus dat in je broek poepen meer geaccepteerd wordt omdat dat eerder als 'ongelukje' wordt gezien en iedereen ooit weleens heftig diarree heeft gehad, dat het als incident wordt gezien, zodat er meer begrip voor is.
Ongewenst urineverlies komt meer voor maar is ook taboe - misschien is het juist meer taboe omdat het niet makkelijk is om onder ogen te zien dat je geen controle hebt over je kringspier? En daarmee wordt 'een keer' in je broek plassen ook vaak gezien als 'kinderachtig', terwijl het kan gebeuren als iemand te lang niet naar de wc heeft kunnen gaan, of door heftige schrik bijvoorbeeld.

Misschien speelt de zindelijkheidstraining ook nog mee: een kind dat al zindelijk is wat plassen betreft, is vaak nog niet (helemaal en altijd) zindelijk waar het ontlasting betreft, dan wordt in de broek poepen ook eerder geaccepteerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het eerder andersom is. Ik weet vanuit ervaring in de zorg, dat bijna iedereen uiteindelijk incontinent gaat worden van urine Daar heb je tegenwoordig goede broekjes voor e.d. Maar in je broek poepen, is toch wel een stap erger. Los van oudere mensen...Het lijkt me veel erger als ik in mijn broek gepoept heb, dan geplast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een schaamtegevoel zal niet ontstaan wanneer je weet dat niemand het merkt. Plas je thuis in je broek wanneer je alleen bent, zal je het misschien wel erg vinden, maar je moet je voor niemand schamen. In je broek plassen is onmiddellijk zichtbaar, het andere niet, vandaar. Als je diarree hebt, en je moet het tegen wil en dank laten lopen zodat je helemaal vies bent zal je misschien een nog groter schaamtegevoel hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nouw als je in je broek plast en iedereen ziet het is dat echt heel erg beschamend hoor!
Bronnen: