Mag de woningbouwvereniging mijn naam doorgeven als ik schriftelijk over de buren klaag?

Ik heb nog steeds last van mijn buren (geluidsoverlast). Ik heb gebeld met de woningbouwvereniging en de politie. Ik weet niet of de politie hen heeft benaderd. Ik heb een klachtenformulier gekregen van de woningbouw. Omdat de buurman vermoedelijk vuurwapengevaarlijk is wil ik liever niet dat mijn naam als klager bij hen bekend raakt. Gaat de woningbouw mijn gegevens aan hen doorgeven en mag dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (4)

je kan op je klachtenformulier zetten dat je liever anoniem wil blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is erg moeilijk dit soort overlast anoniem te melden, het zal waarschijnlijk een van je directe buren zijn, links/rechts boven/onder, en je hebt er maar 4 en hij dus waarschijnlijk ook.
het beste kun je de politie bellen als ze herrie maken, dan sta je sterker als de politie komt.
Ik vermoed dat de woningbouw jou gegevens niet zal doorgeven, maar wel zal melden, dat er buren last van hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn er meer buren die last hebben van het lawaai? Vast wel...! In dit soort gevallen kun je het beste samen actie ondernemen. Houd op papier bij wanneer je buren lawaai maken, wat voor geluiden je hoort, hoe lang het duurt en hoe ernstig het is. Ook moet je de politie bellen. Als er een agent langskomt, vraag dan om een proces verbaal. Bovendien is het verstandig om het probleem eens te bespreken met de wijkagent.

Dat alles is vooral belangrijk voor de woningcorporatie: die kan namelijk pas écht iets voor je doen met getuigen én bewijzen.

Ook zélf zal de corporatie, bij klachten over geluidsoverlast, bij andere buren informeren of zij eveneens hinder ondervinden. Zulke getuigen zijn nodig als de woningcorporatie later een rechtszaak wil aanspannen om het huurcontract met de overlastveroorzaker te kunnen ontbinden.

Kortom: ga voordat je het klachtenformulier invult en naar de corporatie stuurt, eerst eens "bewijsmateriaal" verzamelen, in de vorm van data/tijden, processen verbaal en overleg met de wijkagent. Misschien wil hij namens jou wel contact opnemen met de corporatie.

Sterkte en succes!
Pieter2011
12 jaar geleden
De wbv zal aan de betrokkene melden dat er klachten zijn van omwonenden.
Meld bij de wbv ook dat je de politie hebt gebeld, en houd van alles, alles bij wie wat waar wanneer hoe laat.
Ik heb een schizofrene buurman de om de haverklap letterlijk gierend psychotisch wordt, alles sloopt, enorm schreeuwt, zijn muziek hard aan zet, loeihard met de voordeur smijt elke keer als hij gekeken heeft of hij bekeken wordt (soms elk kwartier, dag en nacht).
Alle buren hadden last, we hebben allemaal dagboeken bijgehouden met tijdstippen, soort overlast, wat voor geluiden en dergelijke, of we de politie hadden gebeld en noem maar op.
Uiteindelijk had de politie contact met de wbv en met de begeleiders van deze man, en omgekeerd, iedereen werd erbij betrokken.
Buurman en ik hebben eens een bemiddelingsgesprek gehad bij de wbv (wbv vroeg of ik dat wilde proberen), hielp ook niets - die man wil wel, maar zijn ziekte maakt het onmogelijk.
Maandag gaat hij (gedwongen) verhuizen.

Dus hou dat dagboek bij, zorg dat de wbv weet dat de politie er al bij geweest is, meld bij de wbv dat je denkt dat de man vuurwapengevaarlijk is en dat je dus anoniem wilt blijven.
Het is een lange weg (heeft hier bijna 2 jaar geduurd), maar als er echt sprake is van structurele, onleefbare overlast zul je aan het langste eind trekken.

Sterkte!