in welk vloeistof moet ik mijn lens bewaren als mijn lenzenvloeistof op is?

ik ben logeren bij mijn vriendin en ben mijn lenzenvloeistof vergeten meetenemen. mij ouders wonen te ver weg om het te brengen en er is geen winkelcentrum in de buurt.

wat is een goed alternatief om je lens in te bewaren??

Toegevoegd na 1 minuut:
ik heb de zoekfunctie gebruikt maar heb daar mijn antwoord niet gevonden

Toegevoegd na 8 minuten:
ik heb zachte maandlenzen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (5)

Ik zou water koken en dit laten afkoelen en ze daar in bewaren maar wel zsm lenzenvloeistof gaan halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er van uitgaande dat je het over zachte lenzen hebt:

Je kunt gewoon water gebruiken.
Of beter; het water eerst goed laten koken, en dan af laten koelen. Het is dan enigszins gedesinfecteerd.

's morgens bij het inzetten zullen je lenzen aan je oogbollen plakken. Probeer dan je ogen aan het tranen te maken. Dan krijgen je lenzen ook weer hun laagje vloeistof om in te drijven en kan de zuurstof weer bij je hoornvlies komen.

Toegevoegd na 1 uur:
Er zijn fora waar deze zelfde vraag bediscussieerd is.
Hier, bv: http://forum.fok.nl/topic/746090

Deze persoon heeft uiteindelijk ook gekookt water gebruikt, en de volgende dag met de goed vloeistof ingezet. Dat ging prima.

De inzet-vloeistof zelf bestaat trouwens voor het grootste deel uit water, met zouten er in opgelost, waardoor het naar traanvocht smaakt. Alleen de eiwitten zitten er niet in, wat in het eichte traanvocht wel zit.

Toegevoegd na 1 uur:
Er zijn fora waar deze zelfde vraag bediscussieerd is.
Hier, bv: http://forum.fok.nl/topic/746090

Deze persoon heeft uiteindelijk ook gekookt water gebruikt, en de volgende dag met de goed vloeistof ingezet. Dat ging prima.

De inzet-vloeistof zelf bestaat trouwens voor het grootste deel uit water, met zouten er in opgelost, waardoor het naar traanvocht smaakt. Alleen de eiwitten zitten er niet in, wat in het echte traanvocht wel zit.

Toegevoegd na 4 dagen:
Samenstelling LENZENVLOEISTOF zachte lenzen:
- steriele vloeistof (water koken dus, of gedestilleerd water)
- sodium chloride
en een aantal houdbaarheid vergrotende chemische bestanddelen.

Sodium is dus in het Nederlands Natrium (Na)
Sodium chloride is dus Natrium Chloride en dus doodgewoon keukenzout.

Kortom; je zou met gekookt water en wat keukenzout een heel eind kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ze ook een nachtje in houden, ik ben ze wel eens vergeten uit te doen en heb dezelfde soort lenzen als jij. Er is niks aan de hand als je ze vergeet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij ook x gebeurt moest toen in ochtend ff me ogen beetje laten 'tranen' toen ging het wel. Voor 1x maak da ook niet uit.
Ik heb zelf ook zachte maandlenzen, en bij de opticien zeiden ze 1 ding: nooit in aanraking met water laten komen, omdat de porieën die in de lenzen zitten dan dichtgaan. Dus als je het mij vraagt: snel een optiek zoeken en een flesje vloeistof kopen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spuug is het beste.