Er bestaan smalspectrum- en breedspectrumantibiotica. Smalspectrumantibiotica werken alleen tegen een beperkt aantal soorten bacteriën, breedspectrumantibiotica tegen veel meer soorten bacteriën. Als het mogelijk is heeft de eerste soort de voorkeur: de breedspectrumantibiotica pakken ook andere ("goede") bacteriën aan, waardoor er vaker bijwerkingen voorkomen.

Een voorbeeld van zo'n bijwerking is diarree, doordat de darmflora verstoord raakt. Maar als er sprake is van een ernstige infectie, het is nog niet bekend welke bacterie(n) de oorzaak is of zijn en er moet snel met een behandeling worden begonnen, wordt (voorlopig) voor een breedspectrumantibioticum gekozen. Ook worden vaak meerdere middelen tegelijk gegeven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja. Ze doden allerlei biotica
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, Verschillende antibiotica, richten zich op een bepaalde bacterie. Maar ook dan worden er goede bacterien gedood. Dit is ook de reden waarom de weestand af kan nemen, na een kuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja daarom valt je haar ook uit bij chemo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chemo is antibiothica
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chemo is cytostatica, geen antibiotica, kanker is geen bacterieel probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohhhhh
Antibiotica betekent letterlijk 'tegen het leven'. Inderdaad zijn de meeste soorten antibiotica nogal aselectief waardoor niet alleen de schadelijke maar ook nuttige bacteriën worden gedood. Dat betekent dat je niet voor elk wissewasje antibiotica moet gebruiken maar moet afwegen of de infectie ernstig genoeg is. Gebruik je antibiotica dan is het aan te raden om ook probiotica, zeg maar darmbacteriën, te gebruiken. Die kunnen voorkomen dat je darmen, waarin vele nuttige bacteriën leven, van slag raken.