Is dit iets, en zo ja: hoe heet het? (ademhalen)

Het gaat erom dat ik soms niet diep kan inademen, hoewel er wel nog genoeg ruimte in longen e.d. zit. Alleen het is alsof de buik/middenrif te strak (?) zit, waardoor deze niet meer kan opbollen of groter kan worden. Via de borst ademen kan dan wel diep, maarja dat is niet echt een prettige ademhaling.

Maar (her)kent iemand wat ik hierboven beschrijf?

Toegevoegd na 12 uur:
Ik ben erachter wat het is hoor;)
Bij mij is het dus astmatisch, ik heb even alle bijsluiters van mijn medicijnen doorgenomen, en er is 1 medicijn bij dat als veel voorkomende bijwerking astmatische klachten veroorzaakt. Ik ben er gisteren even mee gestopt en vandaag merk ik er niets van.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik herken het, weet alleen ook niet waardoor het komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien een idee om dit niet aan ons maar aan je huisarts te vragen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen huisarts :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken het ook, bij mij gebeurt dit bij veel stress. Dan lijkt het bij mij net alsof je veel gegeten hebt. Een heel vol buikgevoel, wat onaangenaam aanvoelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb juist geen vol gevoel! Meer alsof er wel ruimte is nog, maar dat het er op een of andere manier niet meer bij kan...omdat hetgene waar het in gaat niet rekbaar genoeg is. Alleen datgene waar het ingaat is niet mijn buik...

Het beste antwoord

Ik herken het heel goed!! Heb het zelf ook, is soms behoorlijk benauwend omdat je meer moeite moet doen om genoeg lucht binnen te krijgen. Ik krijg er soms ook hele pijnlijke steken in mijn longen van. Dacht eerst dat het mijn hart was..de dokter negeerde het meermaals en ik kreeg er geen duidelijk antwoord op. Maar na zelf research te hebben gepleegd denk ik te weten wat het is. Het begint door een verkeerde ademhaling. Of te geforceerd of te snel. Bij mij is het het laatste. Ik hoor vaak van mensen dat ik hijg of snel adem terwijl ik het zelf niet door heb. Dan kan het overslaan tot hyperventilatie, en dan niet de heftige vorm zoals je soms ziet maar wat milder. Daardoor gaat je ademhaling moeizamer.
Wanneer je er weer last van hebt, ga dan goed rechtop zitten of plat liggen. Adem dan rustig kleine teugjes lucht in en dan steeds een beetje meer en dieper inademen en af en toe je lucht even vasthouden in je longen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ja, ik heb vaak hetzelfde gevoel, and dan moet ik me helemaal groot maken om het gevoel te hebben dat ik voldoende lucht heb...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken het ook, heb er zelf n.l ook wel es last van en het lijkt inderdaad op hyperventileren. Concentreer je op je ademhaling. Door de neus ademhalen en langzaam door je mond uitademen. Je kan ook een boterhamzakje over je mond en neus doen en dan een tijdje ademen. Het helpt bij mij altijd heel goed. Probeer niet angstig of paniekerig te worden omdat je niet goed ademhalen kan. Want dan ga je alleen maar oppervlakkiger ademhalen en wordt t erger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt deuse. Als je geen zakje bij de hand hebt dan kun je ook een kommetje maken van je handen en die voor je neus en mond houden. Ik heb er ook vaak last van en ik vermoed dat het toch ook wel wat met spanning te maken heeft want ik heb het juist vaak 's avonds wanneer ik mij die dag veel heb ingespannen.