erge pijn bij ontlasting tijdens menstruatie, wat zou dit kunnen zijn

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27.7K
Ritsuka
12 jaar geleden
Eet je wel genoeg vezels en drink je genoeg water?

Antwoorden (5)

Ik denk dat je dan krampen krijgt in je baarmoeder. Als je gaat drukken om de ontlasting eruit te persen, kan de druk overslaan naar je baarmoeder. Als je er erg veel last van hebt, ga eens in gesprek met de huisarts, kijken of er iets aan te doen valt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je onderbuik krampt al als je ongesteld bent, als je moet poepen kan dit erger worden.
Probeer te ontdekken welk voedsel ervoor zorgt dat je makkelijk kunt poepen en probeer dat te eten rond de tijd dat je ongesteld moet worden, en zorg dat je voldoende drinkt, dan gaat het wat makkelijker.
Is het te erg, neem dan een paracetamol. Blijft het aanhouden, overleg dan eens met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je baarmoeder en je darmen dicht bij elkaar zitten kan het ook zijn dat je darmen wat geprikkeld zijn tijdens je menstruatie en ze daardoor wat gevoelig zijn waardoor je er wat pijn van kan krijgen. (zo heeft de huisarts het mij wel eens uitgelegd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem kan ontstaan door het feit dat als je ongesteld bent, het lichaam vocht onttrekt uit je ontlasting, waardoor deze harder kan zijn dan normaal.
Probeer eens een paar dagen voor en tijdens je menstruatie een zakje Metamucil te nemen.

Je kan het zonder doktersrecept verkrijgen bij de apotheek. Breng wel je arts op de hoogte. Het is niet verslavend, het maakt enkel je ontlasting zachter. Dat betekent dat het binnenin je darmen soepeler verloopt, waar je wellicht nu zo'n pijn hebt, omdat je ontlasting te hard is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien: PDS , prikkelbaar darm syndroom

(heb ik zelf ook,tijdens de menstruatie voor een grote boodschap naar de wc gaan is voor mij ondenkbaar pijnlijk)

als je dit hebt hoef je je geen zorgen te maken want het is niks ernstigs en je kan er niet gericht iets tegen doen maar het is wel vervelend.
wat bij mij 'helpt' (voor zover dat kan)
is ibuprofen slikken, ibuprofen bevat een stofje die normale paracetamol niet heeft, het stofje zorgt ervoor dat je darmen kalmer zijn en dus kan het de pijn verzachten als je de wc-eend gaat voeren ;-)

verder kun je misschien alvast een kruik en thee klaarzetten net voordat je naar de wc gaat voor een grote boodschap zodat je daarna even bij kan komen.

en het is belangrijk dat je veel vezels en water binnenkrijgt, dit maakt de ontlasting zachter en dat kan het dus minder pijnlijk maken