Kun je echt iemand flauw laten vallen door in zijn of haar schouder te knijpen?

Je ziet het altijd tijdens films. Kan het en zo ja, waar zou je dat kunnen leren? En ho heet het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.4K

Antwoorden (6)

Er was eens een man op Discovery die een man met 1 klap in de buurt van de schouder bewusteloos kon slaan. Dat kwam omdat hij de halsslagader dichtdrukte en tegelijkertijd een schokgolf door het lichaam stuurde. Daarna moest het slacvtoffer wel beademt worden. Met simpel knijpen val je niet flauw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je knijpt dan een ader dicht. Je moet dan wel harder en langer knijpen dan wat je in films zien. Dus niet zo dat ze je maar half aanraken en jij bewusteloos op de grond ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het kan. Bij bijvoorbeeld Krav Maga kun je dat leren ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Krav_maga ) maar het maakt deel uit van een totaal verdedigingssysteem, het is niet iets om zomaar even te leren en toe te passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij doel je naar de term genaamd Dim Mak: een systeem dat ontwikkeld werd door Chang San-Feng in China rond het jaar 1300.
Letterlijk zou je Dim Mak kunnen vertalen als "De aanraking des doods", is wat anders dan flauw laten vallen maar het komt erop neer dat je iemand (flauw) kan laten vallen of zelfs doden door op de juiste manier op bepaalde gevoelige drukpunten te drukken of te 'slaan' zogezegd (meridianen en accupunctuur zijn hier hele belangrijke trefwoorden)

Toegevoegd na 1 dag:
Om je vraag te beantwoorden met inachtneming van bovenstaande leer: Ja, het is dus mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap niet waarom dit niet een waardevol antwoord is. Ik zag op Discovery Science die techniek die je uitlegde, er werd een klas gevolgd. Er kwam toen op een gegeven moment een ongelovige over Dim mak die de test aanging, en het werkte bij hem niet. Er was ook contact aan de schouder, dat zag ik bij sommige gebeuren, voor de laatste kleine stoot, en ze vielen neer.
Alleen met de "Vulcan neckpinch"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet dat er in de buurt van schouder????? een punt is, als men daar op drukt je over de grond kronkel van de pijn.
Of je daardoor ook flauw kan vallen weet ik niet.