Kan je een orgasme zien als een manier van mediteren?

Omdat je op dat moment alleen maar daarmee bezig bent, en nergens aan denkt, enz. Alleen het orgasme bestaat op dat moment.

Of is dit onzin?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Toevallig dat je dat vraagt, ik heb net (opnieuw) het boek The Gods Drink Whiskey van Steven Asma uit. In dit boek over boeddhisme tegen de achtergrond van leven in Cambodja trekt hij ook zo'n soort vergelijking.

Een orgasme is misschien geen voorbeeld van meditatie, maar wel van - zeer kortstondige - mindfulness. Je bent inderdaad bezig met helemaal niets anders dan het orgasme zelf (als het een goede is tenminste).

Je bent niet bezig met vroeger of straks, of je ego, of je buik niet te dik is, en niet vergeten om straks WC-papier te kopen, oh ja, ik moet mijn moeder nog bellen, zeg heb ik mijn partner wel helemaal tevreden gesteld? Op het moment van een orgasme is er niets dan het orgasme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hahaha, mediteren is toch echt nog wel even iets anders hoor!
Ken je dat nummer van de Vliegende Panters: 'Ik trek me af terwijl ik Donald Duck lees'...
Er zijn genoeg mensen die, zonder al te veel concentratie en moeite, tot een orgasme komen.

Bij waarlijke meditatie zit je op een ander niveau, bevind je je in een andere dimensie als het ware.

bovendien is het doel van meditatie om in een ander bewustzijnsniveau te komen, en niet om tot een hoogtepunt te komen, op welke manier dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het onzin is weet ik niet. Bij mij werkt het in ieder geval niet zo.

Voor meditatie moet je hoofd toch leeg zijn, of in ieder geval je gedachten even stil liggen. Bij mij ratelen mijn gedachten altijd door, ik heb ze nog nooit stil gekregen, daardoor is het mij ook nooit gelukt om te mediteren. Orgasmes krijgen lukt wel en op zo'n moment ben ik nooit alleen daar mee bezig. Het zou mediteren in ieder geval wel een stuk interessanter maken als het vergelijkbaar zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een orgasme heeft inderdaad overeenkomsten met mediteren, namelijk één zijn met de kosmos. Als je tijdens het mediteren een vergevorderd stadium van trance bereikt dan komt het geluksgevoel dat je dan ervaart overeen met een orgasme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mediteren is vaak hard werken en vaak helemaal niet plezierig. Ik hoop dat jouw orgasmes anders zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bovendien is het doel van (veel) meditatie geen roes of extase, maar het bereiken van helderheid, Niet voor niets kreeg prins Siddharta na zijn verlichting de titel "Buddha", iemand die is "ontwaakt. Niet "iemand die is klaargekomen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is zeer wel mogelijk,dat hangt af van je ervaringen! Het beroerde is alleen dat het een erg lang kan duren en het andere helaas niet.Zou ook niet goed voor je conditie zijn.