In hoeverre zijn de gevolgen van pesten schadelijk?

Zijn er mensen die, wanneer het pesten is gestopt zich tot het eind van hun leven zich het zullen blijven aantrekken? Die dagelijks nog het gevoel hebben dat het over hun gaat?
Of groei je er langzaam overheen en ga je weer in jezelf geloven.

Denk aan: Als je er wel last van blijft houden, op welke gebieden dan? Op je werk? thuis? Vrienden? Word je een perfectionist of juist niet? Kan je gezondheid eronder blijven lijden? Et cetera...

Toegevoegd na 45 seconden:
zin 2: "Die dagelijks nog het gevoel hebben dat het over hun gaat"
Hierbij bedoel ik.. als er gepraat wordt op straat, werk, of waar dan ook.. dat ze dan het gevoel hebben dat het over hun gaat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Er is een aflevering geweest van Klasgenoten over een klas van de Rotterdamse Vrije School van iets van 25 jaar geleden. Daarin zat een jongen die door anderen in zijn klas gepest werd. Hij had er tot de dag van vandaag een trauma aan overgehouden en de pesters werden ermee geconfronteerd. Zij hadden geen idee!!! Best een aangrijpend stukje tv. Zou je moeten kunnen opzoeken en bekijken is zeker de moeite waard.

Toegevoegd na 2 minuten:
ik heb de uitzending gevonden: http://reunie.kro.nl/uitzendingen/2007-2/2008-01-06/index.aspx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Moet ik je opbeuren of neerpraten? ;-)

Wrange opmerking natuurlijk, maar ja, je kan het je hele leven met je meedragen, De ene mens zal het makkelijker naast zich neer leggen dan de ander, maar het zal altijd invloed houden op de beslissingen die je neemt in je latere leven, vooral wanneer je zelf kinderen hebt.

Het maakt dan ook niet uit of anderen zeggen dat je je er niks meer van aan moet trekken, mits je daar zelf wat mee kan. Zolang jij dat niet kan dan houdt het op en zit er niks anders op dan ermee te leren leven, of je moet ergens een goede therapeut treffen die je dit idee kan afleren (dat het altijd maar over jou gaat).

Als deze vraag op jouwzelf betrekking heeft dan wens ik je daarbij in ieder geval veel sterkte want dit is niet niks waar je dan mee worstelt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK ben vroeger op school verschrikkelijk gepest.Als kind uit een groot gezin moest ik vaak afdankertjes van mijn zus dragen en op school werd flink de spot met mij gedreven.Ik werd vaak ingesloten in een groep(rot)meiden die een soort modeshow presenteerden met mij als onvrijwillig model.Vandaag draagt ze een super hip rokje enz,.Ik heb jarenlang last gehad van een minderwaardigheidscomplex en nog kan ik heel onzeker zijn vooral in mijn kledingkeuze.Echt last heb ik er inmiddels niet meer van en ik ben heel mondig geworden.Gepest worden breekt je of maakt je sterk.Het heeft mij sterk gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben vroeger op de basisschool erg gepest, en pas in de loop van de middelbare school (de helft van mijn klasgenootjes ging nl. samen met mij naar dezelfde school) hield het op.
De gevolgen zijn niet zo zeer erg schadelijk, maar ik heb er wel een minderwaardig gevoel aan overgehouden. Ik ben altijd heel erg bezig met wat een ander van mij denkt en vindt, hoe ik eruit zie, of hoe ik me gedraag. Dit is helaas nooit helemaal over gegaan, en staat me soms wel in de weg.
Ik heb er echter ook van geleerd om zoveel mogelijk mezelf te blijven en te accepteren dat niet iedereen je leuk kan vinden, net zo min als jij iedereen leuk vindt.
En last but not least, wat ik ook heel schadelijk vind is het feit dat ik moeite heb om mijn schooltijd helemaal los te zien van de schooltijd van mijn kinderen. Als een van mijn kinderen huilend verteld dat hij wordt gepest trek ik me dat persoonlijk aan, waardoor ik er misschien minder objectief naar kan kijken.