Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben ik afhankelijk van alcohol?

Ik ben hier in Rusland, en hier is een drankje dat heet Kvass. Het is van broodingrediënten gemaakt. Nu, er zit 1,2% alcohol in(natuurlijk proces). En nu drink ik daar elke dag een liter van. Want het word hier gewoon verkocht aan iedereen (niet tegen de Russische wet). En ik als veertienjarige drink daar dus een hele boel van. Ik vind het heerlijk. Nu, kwamen mijn ouders er achter en mag ik het niet meer. Nu voel ik mij niet slecht ofzo, maar ik wil het gewoon ongelofelijk erg. Zelfs drink ik nu als mijn vader naar een andere kamer gaat een extra grote slok van zijn bier. Nu ben ik om 02:00 naar buiten geglipt en in een 24/7 winkel een half litertje Kvass te halen en ik voelde me een stuk beter erna. Is dit een lichte vorm van alcoholisme, ik hoop het niet, maar ik blijf gewoon Kvass willen, heel erg.
Ik ben ook 14, dus wat is dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je bent niet van alcohol afhankelijk.
Je bent gewoon hartstikke stom bezig.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Gezien je mooi geschreven tekst, ben je een intelligente knul. Waarschijnlijk zul jij met je goede hersens later je brood verdienen.
Nu is die 1,2% niet veel, en 1 liter ook niet, en het is een soort historisch bier waarvan de kinderen vroeger ook gewoon meedronken met de ouderen, maar toch: onze maatschappij stelt hoge eisen. Dus ik denk dat jij wel zo verstandig kan zijn om het beste voor je hersenen en daarmee voor jezelf te kiezen. Soms is de verleiding groot, maar dat is maar op korte termijn, hè. Op langere termijn gaat het over jouzelf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, heel erg bedankt voor de complimenten in de eerste alinea, en aan het antwoord zelf heb ik ook wel veel. Dankuwel.

Andere antwoorden (7)

Als je nog niet zo lang op vakantie bent in Rusland en dus pas kortere tijd alcohol drinkt, dan is er nog geen sprake van alcoholisme. Wel van stukje gemis van smaak, nu je het niet meer zo vaak drinkt. alcohol is namelijk best lekker. zeker als het in een lekker zoet drankje zit.

1,2% is trouwens nog helemaal niet veel. kan normaal niet veel kwaad, echter op jouw leeftijd moet je wel oppassen met alcohol, omdat je hersenen nog niet volgroeid zijn. wacht dus liever even met het drinken van alcohol. er zijn ook genoeg heerlijke soda's te koop.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op je 14e moet je geen risico's met alcohol nemen, ook al is het alcoholpercentage nog zo laag. Dat je ouders dat verbieden is terecht en is in belang van jouw gezondheid. Dat doen ze niet om jou te pesten, maar dat wist je zelf waarschijnlijk ook wel. Probeer een ander, uiteraard alcoholvrij, drankje te vinden wat je ook erg lekker vindt.
Je kan blijkbaar niet zonder dus dan ben je verslaafd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee je bent niet verslaafd hoor zo sterk is dat spul niet. Ik kan me niet herinneren dat ik het zo lekker vond, maar ik denk dat het het idee dat er alcohol in zit het al spannend maakt om het te drinken. Wat niet mag is altijd veel lekkerder he
(Lees meer...)
anneliez
14 jaar geleden
Overal waar te voor staat is teveel.
Gebruik je gezonde verstand en blijf ervan af.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Laten we het zo zeggen, je bent nu het pad op gelopen waar je steeds dichterbij een alcoholverslaving komt.
Als je midden in de nacht als een dief wegsluipt om maar aan je drankje te komen, ben je dit pad al een heel stuk op gegaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klinkt meer alsof je jezelf wijsmaakt dat je niet zonder kunt. Dat kun je wel - bier is absoluut niet te vergelijken met Kvass, dus het gaat je waarschijnlijk meer om de smaak dan om de alcohol.
Kap er maar radicaal mee en knoop voor later wel vast in je oren dat jij bepaalt wat je drinkt, ipv dat de drank bepaalt dat jij moet drinken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je praat over 1,2% alcohol. Dat is 4 keer zo weinig als in bier. Als je elke dag een liter Kvass drinkt is dat dus ongeveer evenveel als glas bier. En dat gaat dag in dag uit door.
Nu zijn er genoeg volwassenen die elke dag een glas bier of wijn nuttigen en zichzelf niet alcohol verslaafd noemen. Maar jij bent nog geen 16. En wetenschappers wijzen erop dat onder die leeftijd beter nog niet aan alcohol begonnen kan worden.
Wat betreft verslaving. Ik vermoed dat je zo graag Kvass drinkt omdat je dat gewoon lekker vindt. En ook omdat het waarschijnlijk een nieuwtje is. Maar de dorst naar Kvass kan gemakkelijk omslaan naar drang naar alcohol.
Dat je bij het woord dorst op dit moment aan Kvass moet denken is logisch. Verslaving komt in beeld als je bij veel woorden aan Kvass moet denken. Bijvoorbeeld vrienden, gezelligheid, vakantie, pauzeren. Dat kun je voor jezelf wel zo'n beetje nagaan.
Stel je staat met een groep bij een grote waterval. De een zegt: ik denk hierbij aan droefheid, al dat water dat naar beneden valt. Welnee, zegt een tweede, ik denk juist aan blijdschap, als ik al dat bruisende water zie. Je bent verslaafd als je het volgende zou antwoorden: Ik denk aan Kvass. Waarom? Wel ik denk altijd aan Kvass
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing