Hoe kan het dat ik soms spontaan een bloedneus krijg?

Soms krijg ik uit het niets een bloedneus, meestal is het heftig maar wel kort. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het kan met een verkoudheid te maken hebben, normaal gesproken moet je hier niet te dikwijls en niet te lang achter elkaar last van hebben.

Het kan zijn dat er een zwak adertje in je neus zit, dat kan dan worden dichtgeschroeid, het kan ook op andere oorzaken duiden:

zie hieronder:

Mogelijke oorzaken van een bloedneus (o.a.):
- aanleg (bijv. dunne neusvaatwand)
- spontaan (bijv. bij droge lucht)
- verkoudheid
- tik, stoot of klap tegen de neus
- verwonding door neuspeuteren, vallen, stoten of vuistslag
- voorwerp (bijv. steentje) in neus stoppen (kinderen!)
- ouderdom
- bijholteontsteking (sinusitis)
- gebroken neus (= neusfractuur)
- vernauwde neusslagaders (= arteriosclerose)
- ontsteking van de neusopening (= vestibluitis)
- uitdroging van het neusslijmvlies
- erfelijke bloedvat-aandoening in de neus (= teleangiectasia hereditaria haemorrhagica),
- leverziekten, bepaalde
- bloedarmoede, bepaalde vorm (= aplastische anemie)
- bloederziekte (= hemofilie)
- leukemie (= bloedkanker)
- verminderd aantal bloedplaatjes (= trombocytopenie)
- bloedverdunners (= antitrombotica)
Ceeve
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Doordat een adertje in je neus erg gevoel en zwak is, kan deze al bij het minste of geringste los gaan.
Erg irritant maar gaat meestal wel over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een zwak vaatje in je neus dat makkelijk bloed. Bijvoorbeeld wanneer je bloed dunner is (bij gebruik aspirine, warm weer of alcohol)