Waarom doe ik dingen dubbel ?

hallo,
Ik doe al heel lang dingen dubbel,bijvoorbeeld met uit bed komen, dan doe ik het 3 keer over omdat ik het niet goed vond en bijvoorbeeld met slikken en met het knipperen van mijn ogen... dan MOET ik het gewoon over doen van mezelf
ik weet niet waarom ik dat doe...
Iemand een idee hoe dit op te lossen is ?

ImationCret

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit werd net ook al gevraagd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals deze vraag dubbel stellen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet rustiger woorden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een vraagje tussendoor.. heb je het idee dat je jezelf moet straffen of iets in die richting als je niet naar jezelf luistert? of wanneer iets over en over fout blijft gaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mischien komt het omdat je heel erg druk in je hooft ben mischien moet je rustiger woorden

Het beste antwoord

Dat noemt men dwangmatig handelen oftewel compulsieve stoornis. Meer mensen hebben hier last van. Kijk maar eens op onderstaande link.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog wat aanvulling: Mensen die last hebben van dwangmatig handelen of denken ervaren een obsessieve drang om bepaalde handelingen uit te voeren. Deze handelingen hebben overeenkomsten met rituelen, omdat ze doorgaans volgens een bepaald patroon worden uitgevoerd. Vaak zijn deze handelingen een reactie op dwangmatige gedachten (obsessies) die men probeert te neutraliseren door de handelingen uit te voeren.
Bron: http://www.perspectiefgiessenburg.nl/?pageid=147
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dit kan aangeduid worden als een dwangneurose. Wat je het best kan doen is even contact opnemen met je huisarts. Deze kan de doorverwijzen naar de juiste persoon die je hier vanaf kan helpen. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is dwangneurose, hoe vroeger je het hebt des te langer blijf je ermee zitten. Je groeit er vaak niet overheen. praat je hier al met iemand anders over? Het is verstandig dit te doen want zo'n persoon kan je steunen en helpen om er vanaf te komen. Ik heb hier een link waar je misschien wel iets aan hebt: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/79752-alles-over-dwangneurosedwangstoornis.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet achter de oorzaak van het "moeten" Komen.
Klinkt heel afgezaagd, maar waarom heb je het niet goed gedaan??
Als je daar achter kunt komen en het in het vervolg kunt voorkomen is het goed, (heeft een nichtje gedaan)

lukt je dat niet, kun je ook naar de dokter gaan, die kan je er zowiezo bij helpen (dat is de beste oplossing, maar stel dat je niet van dokters of gedoe houdt, kun je het zelf ook deels oplossen.)

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zal naar een dokter moeten voor een diagnose, maar op het eerste gezicht klinkt het heel erg als OCS.
Obsessief compulsieve stoornis. Soms wordt het ook OCD genoemd, naar het Engelse Obsessive Compulsive Disorder.

Je kan er therapie en medicijnen voor krijgen, kijk op de link...
Doe anders eens bij de tweede link de OCD-test.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat je deze dwanghandelingen uitvoert, om met bepaalde (angstige/onzekere) gevoelens die je misschien hebt, om te gaan. Immers, door deze handelingen uit te voeren ontstaat er een gevoel van controle hebben over iets. En dit is een gevoel waarnaar je misschien op zoek bent. Mijn dochter heeft het ook. Het is bij haar ontstaan nadat ze van school veranderd is en er nog meer spannende dingen in haar leven plaatsvonden. Wij begrepen haar gedrag niet, maar er is ons toen uitgelegd dat deze dwangmatige handelingen haar een gevoel van rust en controle geven. Ze heeft geen controle over haar onzekere gevoelens, maar wel over haar dwangmatige handelingen zeg maar. Ik denk dat je het beste professionele hulp kunt zoeken. Misschien via de huisarts en dan een doorverwijzing naar b.v. een psycholoog. Deze kan je dan inzicht helpen krijgen in jezelf en in je gedrag.