Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik sneller in de pubertijd komen?

Hallo,

Ik ben een jongen van bijna 16 jaar die nog niet veel merkt van de pubertijd.
Ik durf niet te douchen na het voetballen omdat ik me schaam voor mijn geslachtsdeel, aan de telefoon denken mensen serieus dat ik een meisje ben en ik heb bijna nergens haren op mijn lichaam.

Ik ben nu dus al bijna 16 en ik vroeg me af of ik het niet zelf wat kan versnellen?
Want hoe langer het duurt hoe meer ik me schaam ten opzichte van de test.

Heeft er iemand tips voor me?
Alvast bedankt!

Gr.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Geduld is denk ik het beste, wacht (rustig) af, het is niet vreemds. Ik wil je niet bang maken, maar bij sommige komt het pas bij de 18:) niks mis mee.

Ps dat douchen bij het voetbal vinden meer mensen niet fijn, dus douche gewoon lekker thuis:)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, maar bij onze club is het eigenlijk verplicht en ik durf het niet te zeggen
De ene groeit sneller dan de ander. Ik weet niet wat die mensen zitten te praten want daar kan je niks aan doen. De ene is er sneller mee dan de ander. Laten we zeggen dat de ene het al op zijn 13e heeft en de ander pas op zijn 17e. Dat is gewoon mogelijk. Natuurlijk helpt het niet zoveel maar dat is het enige wat ik erover kwijt kan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je huisarts kan een hormonenkuur voorschrijven, mocht hier duidelijk reden voor zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je weet niet hoe de vraagsteller er geestelijk aan toe is door de huidige staat van zijn lichaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt op mij over als een gezonde jongen hoor.. Met normale gevoelens, misschien iets onzekerder dan gemiddeld. Maar gelukkig is niet iedereen gemiddeld, zou een saaie boel worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovendien is 16 jaar wel echt laat hoor, om nog geen tekenen van puberteit te tonen. Ook al hou je er geen psychologische problemen aan over, dan nog kan het reden zijn voor onderzoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens Bliets, een onderzoek kan nooit kwaad.
+1
Bijna 16 en nog geen puberverschijnselen is inderdaad ongebruikelijk. Niet om je echt ongerust over te maken maar genoeg om je huisarts even om advies te vragen. Misschien is er met je hormoonhuishouding iets niet helemaal in orde. Als dat zo is kan er iets aan gedaan worden. Maar het feit alleen al dat je er hier op GV een vraag over stelt is genoeg bewijs dat het je ongerust maakt. Des te meer reden om even een deskundige te raadplegen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
walter
12 jaar geleden
Totale onzin.
Als je 15 bent en nog niet echt lichamelijke puberverschijnselen hebt, hoef je hier echt niet mee naar de huisarts. Jari1995 gaat echt binnenkort puberen, het begint met een donkerder haartje op je buik, dat worden er steeds meer, en voor je het weet heb je daar, en onder je oksels, een heel oerwoud. Ik was zelf denk ik ook rond de 15/16, weet het niet precies meer. De enige reden om naar de huisarts te gaan is om gerustgesteld te worden. Die zal zelf niets anders zeggen dan wij hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dan hoort ie het in ieder geval van een deskundige. Onzekerheid is best een goeie reden om even een vertrouwelijk praatje met je huisarts te hebben. Zeker in de onzekere fase van je pubertijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens hanson. Een onderzoek is toch wel op zijn plaats hier. Als er dan niets aan de hand is, wordt hij inderdaad gerustgesteld door een deskundige.
+1
Bij mij begon het ook erg laat pas na m'n 16de.
Ik heb hier ook best veel last van gehad.
Hoe *** het ook is om te horen... Het komt vanzelf.
Ik ben nu 17,5 en heb nog steeds geen baard groei, maar kom vast wel snel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij jongens die er veel problemen mee hebben geeft de arts mannelijke hormonen om de puberteit op gang te brengen. Een te late puberteit hoeft echter lang niet altijd behandeld te worden.

Maar als je je niet lekker in je vel voelt aarzel dan niet om naar je huisarts te stappen voor een onderzoek. Check eerst dit lijstje om te zien of je puberteit toch misschien al ergens begonnen is:

Groei van balzak en zaadballen (11 jaar).
Penis wordt langer, groei van schaamhaar (12-13 jaar).
Eerste zaadlozing (12-14 jaar).
Sterke groeispurt (13-16 jaar).
Groei van okselhaar, lagere stem (14 jaar).
Haargroei op het gezicht (15 jaar).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey jari mischieen kan dit je helpen?
https://mijnkinderarts.nl/ziekten/klachten/late-puberteit/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding