zijn de bijwerkingen van spiraal of prikpil net zo als de 'gewone' pil?

sinds mijn bevalling word ik erg neerslachtig en opvliegend van de pil (microgynon 30) en voel ik me helemaal niet lekker in mijn vel. voor mijn zwangerschap had ik hier nooit last van. Is de kans dat ik dit bij een spiraal of de prikpil ook krijg dan groot?

Ik begrijp dat het door de hormonen komt maar de hormonen worden op een andere manier aan je lichaam aangeboden en opgenomen. kan dit dus verschil uitmaken?

Toegevoegd na 9 uur:
bedankt allen.
mijn zoon is inmiddels 8 maanden. ik ben na de bevalling tot 3x toe weer begonnen met de pil omdat ik iedere keer dacht dat het te snel na de bevalling was en het daardoor kwam. nu na de 3e x geef ik het op en geloof ik toch echt dat het door de hormonen in de pil komt. vandaar mijn vraag om andere middelen te proberen.
ik heb inderdaad gelezen van de prikpil dat als je daar ook neerslachtig van word het wel nog 3 maanden doorwerkt. dus dat vind ik al een lastige keuze.
als iemand nog andere suggesties heeft zijn ze natuurlijk ook welkom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Bij een spiraal kan je nog steeds zwanger geraken dus deze is niet volledig veilig om te gebruiken tegen zwangerschappen. In het begin kan je van een spiraal nog enkele weken last hebben van minimale tot soms hevige bloedingen. Je mag in die weken ook geen seksueel contact hebben. Een spiraal wordt vooral gebruikt om hevige menstruatiepijnen tegen te gaan.

Een prikpil moet je elke tien tot twaalf weken krijgen en dit moet ook op tijd. Als je hiermee te laat bent, ben je niet veilig tegen zwangerschappen voor de twee weken die daarop volgen. Het kan ook een jaar duren voor je cyclus weer normaal is.

Ik lees dat je een pil neemt met een actieve stof die gedoseerd is in 30. Voor je overschakelt naar een prikpil of spiraal, zou ik je aanraden om een pil te proberen die een actieve stof heeft die gedoseerd is in 20. Je hebt ook microgynon 20 en je hebt nog een heleboel andere!

Hier kan je een testje doen voor de perfecte pil.
http://www.mijnpil.be/ideale-pil/index.html

Toegevoegd na 1 minuut:
En natuurlijk proficiat met het kindje ;)
Ik denk er net aan, dat het ook nog een gevolg kan zijn van de zwangerschap, maar dit ligt er ook aan hoe lang het geleden is dat je bevallen bent.

Toegevoegd na 1 dag:
Een goed alternatief is natuurlijk ook een NUVARING. Deze breng je vaginaal in en voel je zelf niet zitten. Met seksueel contact kan je partner hem wel voelen, maar dit zorgt normaal niet voor ongemakken. Als je partner dit toch vervelend vindt, kan je de ring er voor maximum 4 uur uit halen en daarna terug inbrengen.

Je draagt de ring 3 weken en dan volgt een ringvrije week waarin je je maandstonden krijgt. Als je je menstruatie wil verschuiven kan je na de verwijderde ring meteen een nieuwe inbrengen. De Nuvaring is even betrouwbaar als de pil maar geeft veel minder hormonen vrij.

Enige nadelen zijn:
- De ring moet juist zitten
- De prijs is relatief hoog (geen terugbetaling ziekenfonds)
- Bij sommige mensen zorgt het voor irritaties

Toegevoegd na 1 dag:
Heb hier nog een goede site gevonden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dit kun je lezen op de achterkant van het doosje, dan kun je het vergelijken. en gefeliciteerd met het kindje! dat jullie heel gelukkig mogen worden met z'n drieën! teminste, ik vermoed dat dit jullie eerste is, gezien de leeftijd en de vraag. groetjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mirenaspiraal met minimale hoeveelheid hormonen is het allerveiligst tegen ongewenste zwangerschap (na geheelonthouding) en kan voor jou een oplossing zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De prikpil kan dezelfde bijwerkingen hebben als de pil, zolang de injectie werkt kun je daar last van hebben.

De bijwerkingen van een spiraal zijn minder erg dan die van de pil. Het hormoon levonorgestrel wordt rechtstreeks in de baarmoeder afgegeven, waardoor er minder van dit hormoon nodig is in vergelijking met de pil.

De hoeveelheid hormoon die in het bloed en dus in de rest van het lichaam komt, is bij Mirena zelfs 60 tot 100 maal minder dan bij de anticonceptiepil. Daarom wordt de normale cyclus bij gebruik van Mirena niet verstoord en zijn er weinig hormonale bijwerkingen.

Een ander voordeel van Mirena in vergelijking met de pil is dat je er niet elke dag aan hoeft te denken. Nadat Mirena is geplaatst hoef je gedurende de volgende vijf jaar niet meer aan anticonceptie te denken.