allergisch voor vitamine c tabletjes van de hema?

Ik heb wat heel raars... anderhalve week geleden heb ik een potje vitamine c-60 (geen time released) gekocht bij de hema, normaal heb ik roter maar die vind ik eigenlijk wat te zuur. Afijn, ik neem de dosis net zoals ik dat bij roter doe, sochtends 10 en savonds 10, samen 1200 mg. Voor een stevige roker niet bijzonder. Het viel me op dat ik de volgende dag een raar gevoel had in het midden van mn bovenlip, het tintelde, was iets gevoellozer en voelde verbrand aan. Raar, ik wist zeker dat ik me niet verbrand had en ook heb ik eigenlijk nooit last van droge of rare lippen. Hooguit als ik verkouden ben als het vriest. De dag erna hetzelfde. Ik heb toen als test 2 dagen de vitamine c niet genomen. Toen ebte het weg. Daarna weer gaan slikken en tadaa, weer hetzelfde... Kan ik allergisch zijn hiervoor en uit zich dit zo?

ingredienten zijn sacharose, vitamine, lactose, antiklontermiddel (stearinezuur calciumstearaatsilicumdioxide) gehydrogeerde katoenzaadolie, aroma (sinaasappel)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Tien tegen één dat je overgevoelig bent voor een van de hulpstoffen, hoogstwaarschijnlijk het sinaasappelaroma. Lactose (melksuiker) zou je weten, want dan verdraag je ook geen zuivel.

Als je toch een flinke hoeveekheid vitamine C gebruikt kun je beter die hoog gedoseerde tabletten van de HEMA nemen. Daar zit alleen maar vitamine C in en ze zijn makkelijk doormidden te breken als zo'n tablet teveel is. In verhouding zijn ze ook nog een stuk goedkoper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dit zijn zo specifieke vragen dat je deze eigenlijk even aan je huisarts zou moeten stellen. Voor vitamine allergisch zijn is mogelijk maar hoogst ongewoon. Je huisarts kan beslissen een test met je te doen waardoor verschillende ingredienten op je rug gesmeerd worden, degene die na een week extreem rood worden daar ben je allergisch voor.
succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het zal niet de vitamine c zelf zijn lijkt me, aangezien ik met die van roter geen last heb. maar mogelijk een van de andere gebruikte ingredienten. Mijn huisarts zei dat hij het niet wist en dat ik voor de zekerheid maar terug moest gaan naar roter.
Allergisch worden van vitamine is wel raar (vind ik) mAar ik denk dat je gewoon teveel neemt (overdosis) neem gewoon de helft en kijk dan of het nog steeds het zelfde blijft. Zo ja dan is handig om naar je huisarts te gaan om voor meer info te vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dat potje nog hebt van de roter kan je kijken wat daar in zit? Dan zie je direct wat misschien wel die klachten bij je veroorzaakt. En daarmee naar de huisarts gaan.

Toegevoegd na 58 seconden:
Ik heb dit namelijk met sommige deo's. De 1 kan ik tegen de ander niet terwijl het hetzelfde merk is! Alleen in de 1 zit wat anders dan de andere!