Hoe geraak ik van mijn verlegenheid af?

Ik ben erg verlegen, echt heel erg verlegen. Het is echt zo hard, ik kan er niets aan doen! Heeft iemand tips om van verlegenheid af te komen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (10)

Let erg veel op jezelf.
Je hebt verschillende ' soorten ' verlegenheid.
Gewoon moeilijk vrienden maken ( niet erop durven afstappen ).
of bv. zacht praten.
Enz,

Bij de 1ste; stap is gewoon op iemand af en vraag ' allesgoed ? ' ' nog iets leuks gedaan ? '

Bij het 2de; let erop. als iemand je wat vraagt antwoord zo hard als je kan - maar niet dat het te hard word ! ) en blijf zo praten.

Succes!
Misschien kan je een persooon die je vertrouwt om tips vragen!

Toegevoegd na 54 seconden:
Of;
Oefen eens in een "veilige omgeving", met mensen die je verder toch nooit meer zult terugzien. Als je dan "afgaat" (je zult ontdekken dat dit best meevalt) dan is het niet erg. En ondertussen leer je wel over je verlegenheid heenstappen zodat je het vaker, in meer situaties, durft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met die voorbeelden maak je echt geen vrienden.
Als je zo naar iemand toe loopt word je echt uitgelachen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is maar net op wie je afloopt ;D. Ik heb het over mensen die je niet kent.
als ik op iemand afstap en zeg; '' hallo, allesgoed ? enzovoort '' word ik niet uitgelachen. dus k weet niet met wat voor soort mensen jij omgaat ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja mensen die je kent, maar je moet ze natuurlijk eerst leren kennen.
What mij helpt is een app van Andrew Johnson nl 'social phobia (is wel Engels maar helpt goed)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is veel te doen aan verlegenheid.
Ten eerste moet je rationeler en positiever leren denken:
Door positiever te denken voel je je prettiger en dat straal je uit d.m.v je lichaamshouding en gedrag.

Denk bijvoorbeeld aan het volgende, en herhaal dat dagelijks voor jezelf:
- Het interesseert mij niets wat andere mensen over mij denken.
- Ik ben uniek en gezellig op mijn eigen manier.
- Ik ben er zeker van dat ik vrijwel alles kan leren, als ik dat zelf wil en er voor ga.
- Ik kan het wel, ik heb weinig tot niets te verliezen. En blijf het proberen.

Uit onderzoek is gebleken dat 40% van de mensen (soms) verlegen is. De helft van hen voelt verlegenheid als een zware last en wil daar van af.

Het heeft uiteindelijk alles met je eigen brein te maken, en deze kan je alles aan en afleren wat je zelf wilt. Dat kost wel tijd en moeite maar waar een wil is.... is een weg. Google eens op: NLP, hier zijn ook gratis workshops van te volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een vereniging voor verlegen mensen; misschien heb je daar wat aan. Ze geven cursussen en hebben andere activiteiten. Meer informatie kun je vinden op http://www.verlegenmensen.nl

Verder kan ik je het boek "Verlegen, nou en" van Bernardo Carducci aanraden.

Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is lastig om hier een kort en bruikbaar antwoord neer te zetten, omdat je probleem niet snel en simpel op te lossen is. Vandaar mijn verwijzing naar de verenigingswebsite.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo te zien is het inderdaad heel erg bij jou..zo erg dat je niet eens durft te zeggen of je een jongen of een meisje bent en welke leeftijd je hebt.

Verlegenheid is dikwijls het gevolg van onzekerheid en dus moet je aan je gevoel voor zekerheid, je zelfvertrouwen dus gaan werken.

Verder dien je je zelfrespect ook wat op te krikken.

Als je dit gedaan hebt, neemt je verlegenheid zeker af.

Aan jezelf werken kun je o.m. door je van je sterke kanten wat meer bewust te worden.

Succes en groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt verlegenheid overwinnen door
te willen veranderen en te geloven dat een verandering echt mogelijk is

negatieve gedachten te vervangen door positieve daden
je realistische en zinvolle doeleinden te stellen
te weten hoe je je moet ontspannen en het hoofd kunt bieden aan angst

een situatie van tevoren te repeteren
zelfvertrouwen te verwerven doordat je merkt dat het steeds beter gaat

te bedenken dat er verschillen van mening bestaan en dat anderen ook fouten maken

te oefenen om bekwaamheden te verbeteren en er nieuwe bij te leren

je in te spannen om anderen liefde te betonen en te helpen

je smaakvol te kleden en met zelfvertrouwen te handelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is al eerder gesteld dit was het beste antwoord:

Probeer je eigen verlegenheid af en toe gewoon compleet te negeren en stel jezelf bloot aan de mensheid.
Maak een praatje met een vreemde in de kroeg, doe eens flink gek in het bijzijn van anderen, spring eens op het podium bij een karaokeavond, trek een felgekleurde outfit aan…
Alleen door te zien dat die verlegenheid helemaal nergens voor nodig is kan je er overheen komen.

Bedenk jezelf eens heel objectief hoe een ander je ziet.
Dat is niet anders dan hoe jíj een ánder ziet!
Jouw acties zijn in de ogen van een andere persoon echt niet groter, raarder, storender of opvallender dan die van wie dan ook.
Een ander vindt je niet gek als je een gesprekje voert, je wordt niet nagekeken als je een vreugdesprongetje maakt.
Er wordt lang niet zoveel aandacht aan je besteed als waar je bang voor bent.
En dat geeft je de vrijheid om ook wat minder op je omgeving te letten, en meer te doen en te laten wat je leuk vindt!

Toegevoegd na 1 minuut:
Met dank aan Nyx.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedenk dat een ander misschien ook wel verlegen is en dat die persoon het prettig vind als jij hem/haar aanspreekt.
Trek gewoon kleding aan die je zelf leuk vind en waar je jezelf prettig in voel.
Doe eens wat je hart je ingeeft en het is een feit: Iedereen doet of zegt weleens wat stoms of raars, maar denk je dat die ander daar wakker van ligt?
En oefen eens met een vriendin in stomme dingen:
-Struikel eens midden in een winkelcentrum.
-Laat eens een bodem uit een zak appels vallen, midden op een plein.
-Ga in een vreemde plaats eens kleding passen en als je 20 dingen heb gepast zeg je tegen de verkoopster: Sorry, mijn ding zit er niet tussen.
-Voordat iemand naar je kijkt, draai je om, je ziet de reactie niet, zijn/haar probleem.
-Oefen lekker in het "sorry"zeggen, met een brede grijns.
Succes,
Ooit, lang geleden, was ik ook verlegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het goed dat jij beseft dat geen een mens hetzelfde is, dat we allemaal positieve en negatieve kanten hebben, niemand is perfect. En diegene die perfect willen zijn, wil ik niet kennen.
Probeer een beetje meer van jezelf te houden, want zo is er maar een, je word met uitsterven bedreigt. Hou ervan alsof het de laatste mens op de wereld is.
Je kunt het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verlegenheid en schaamte is een vervelende problematiek die best bij een psychotherapeut aangepakt wordt. Je moet eens googelen op "verlegenheid".
FVH