Hoe kan het dat ik een droge mond heb gekregen sinds ik meer water drink?

Sinds een aantal dagen probeer ik erop te letten voldoende water te drinken: 1,5 tot 2 liter per dag. Ik dronk altijd te weinig. Maar sinds ik dit doe, heb ik constant een droge mond, iets wat ik eerder nooit had (toen ik te weinig dronk). Zou het juist te maken kunnen hebben met het feit dat ik nu meer drink?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19K

Antwoorden (2)

Het is meestal niet goed om gewoonten heel drastisch te veranderen en bovendien moet je dat water niet bovenop al het andere vocht wat je binnenkrijgt gaan zetten, meer dan 2 liter in totaal lijkt me onder normale omstandigheden niet gezond.
Als je altijd erg weinig dronk is het wel goed om meer te drinken, maar bouw het langzaam op en overdrijf niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat die droge mond daardoor zou komen daar heb ik geen verklaring voor. Ik weet niet hoe je die 1,5 tot 2 liter water per dag drinkt, maar ik wil opmerken dat dat toch echt teveel is. Ik heb laatst nog in een interview op de radio van een arts gehoord dat je voldoende vocht tot je moet nemen, maar.

Hierbij telt alles mee:
's-ochtends bij het ontbijt in de vorm van koffie of thee of melk, eventueel de melk in een papproduct of yoghurt,
een of meer kopjes koffie, thee in de loop van de ochtend,
lunch en/of middageten, met weer koffie, thee of melk soep
verder een paar kopjes koffie/thee in de loop van de middag, kop soep tussendoor, fruit
avondeten, groente, toetje
avond kopje koffie, glaasje frisdrank, wijn.

Als je dit alles bij elkaar optelt en dan af en toe eens een glaasje water extra drinkt prima natuurlijk en een paar glazen extra kan ook geen kwaad, zeker op warme dagen. Hou je hier allemaal rekening mee dan kom je ruim aan je dagelijkse behoefte toe bij een normaal voedingspatroon.

Wanneer je door extra inspanning gaat transpireren, door bijv. fitness, sporten, fietsen dan is het belangrijk om dit verloren vocht weer aan te vullen, met water (eventueel extra energiedrankje), zouttekort niet vergeten dus een keertje een beetje zout oplossen in het drankje of wat zoute bouillon drinken.

Belangrijk is om te weten dat je lichaam wel een dorstseintje afgeeft als je echt moet drinken. Dus je drinkt nog niet zo gauw te weinig. Het dorstgevoel wordt alleen minder bij oudere mensen en verdwijnt zelfs bij heel oude mensen die daardoor dus kunnen uitdrogen.

Het is dus echt nergens voor nodig om 1,5 liter laat staan 2 liter water per dag te drinken, het valt zelfs af te raden, teveel water drinken is zelfs niet gezond, veel nuttige voedingsstoffen worden gewoon weggespoeld.
En heel veel water kan zelfs dodelijk zijn dan heb ik het wel over 5 liter of meer per dag, dit schijnt te zijn voorgekomen.

Toegevoegd na 7 minuten:
kijk ook eens op deze site, hier staan ook nog allerlei links naar weer andere sites;http://dieet.blog.nl/algemeen/2011/07/16/is-teveel-water-drinken-slecht
op goeie vraag is ook meer over teveel water drinken terug te vinden
Ceeve
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Helaas niet helemaal het antwoord waar ik op zat te wachten, maar toch bedankt voor de moeite.
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik vind dit echt een onzinnig verhaal. In de eerste zin vertel je al dat je het antwoord op de vraag niet weet. Waarom antwoord je dan? Dan hoor je een reactie te geven en geen antwoord. En verder: overal op het internet kun je de aanbeveling lezen om per dag 1,5 tot 2 liter te drinken. Zoals hier:
http://www.gezond-vitaal.nl/Drinken.html
Je verwijst zelf naar een dieetblog. Dat kan ik ook:
http://www.afvallen-weblog.nl/afvallen-en-water-drinken-wat-zijn-de-voordelen-van-water/
Aanbevolen: 1,8 liter per dag drinken, lees je daar. En natúúrlijk is dat met inbegrip van soep, koffie, thee etc. Overigens zit er alleen in bepaalde fruitsoorten (zoals grapefruit, sinaasappel e.d.) en in toetjes veel vocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1,5 tot 2 liter vochtinname is wel degelijk het advies - koffie en dergelijke telt niet mee.