Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is er een code of nummer op je medicijn waardoor je een placebo kan ontdekken?

ik ben benieuwd

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als leek zijn ze niet te herkennen. Maar maak je geen zorgen, artsen mogen ze niet meer voorschrijven.
(Lees meer...)
escape
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, de placebo's zien er uiteraard net zo uit als de echte medicijnen. De arts houdt natuurlijk wel goed bij wat hij aan wie uitreikt.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet. Dan zou je als patiënt meteen weten of je de medicijnen wel of niet moet slikken. Het gaat er juist om, dat de medici kunnen uitzoeken of een medicijn wel of niet effect heeft.
Mijn man (hartpatiënt) heeft enkele jaren geleden meegedaan aan een Europees onderzoek naar een medicijn. Volgens zijn cardioloog kreeg mijn man het echte medicijn, omdat hij positief reageerde. Als het een placebo was geweest, was er geen verschil opgetreden. Als patiënt weet je van niets en zelfs de cardioloog wist het niet. Dit doet men om het onderzoek zo objectief mogelijk uit te voeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maar: je krijgt ze alleen als je meedoet aan een wetenschappelijk onderzoek waarbij de werkzaamheid van een middel wordt getest.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn geen codes of nummers waaraan je dit kunt herkennen.
Een placebo heeft positieve invloed op het zelfgenezende vermogen van de patiënt, door de verwachting die men heeft in het geneesmiddel of de behandeling. Daarbij speelt het vertrouwen in de arts een grote rol. Het placebo-effect treedt niet alleen op bij medicijnen die geen werkzame bestanddelen bevatten, maar ook bij medicijnen die wél werkzame stoffen bevatten. Zij worden door het placebo effect extra effectief.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding