Word je makkelijk arrogant als je zelfverzekerd bent?

Dus als je blij bent met wie je zelf bent.. is de kans dan niet groot dat je op een gegeven moment richting arrogant gaat?
En wat zou een reden kunnen zijn om van zelfverzekerd naar arrogant te gaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De kernkwadranten van Offman geven een aardig model.

Zelfverzekerdheid is een kwaliteit. Kwaliteiten kunnen ook valkuilen zijn. Deze kwaliteiten worden een valkuil als je erin doorschiet. Dat is een vervorming van de kwaliteit, de andere kant van de medaille. Je kwaliteit wordt een zwakte. Ben je erg besluitvaardig, dan kun je in de valkuil trappen drammerig te worden. Of: als je doorschiet in je zelfverzekerdheid wordt je arrogant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Top gezegd! Een gedeelte hiervan krijg ik ook op mijn opleiding! Leuk om terug te horen! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan had je het zelf kunnen bedenken ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wilde hetzelfde antwoord geven en ik gebruik het zelf vaak bij zelfreflexie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kon ook, maar ik wou graag jullie meningen hebben. Dáárom vraag ik het ook.

Andere antwoorden (7)

Weet je wat het is?
Mensen die wat zelfverzekerder zijn, die hun kop boven het maaiveld durven uit te steken, worden vaak GEZIEN als arrogant.
Zelfverzekerdheid wordt dus vaak verward met arrogantie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die zelfverzekerd zijn stralen dit ook uit. Ze houden zich niet meer bezig met de mening van mensen om hen heen. Hierdoor hebben ze ook "lak" aan een heleboel dingen, zoals andermans mening. En dat kan arrogant overkomen.
Ik ken zo iemand, en het duurde best een tijdje voor ik erdoorheen geprikt had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het is makkelijker om arrogant te worden als je zelfverzekerd bent. Het probleem bij dat soort mensen is dat ze over de toch wel duidelijke scheidingslijn gaan tussen arrogant en zelfverzekerd:
zelfverzekerd: 'weten dat je het kunt', ervan uit gaan dat je goed in iets bent en dat uitstralen. c.q. goed zijn in iets
arrogant: ervan uit gaan dat je beter in iets bent dan anderen, dat duidelijk laten blijken, opscheppen. c.q. beter dan anderen denken te zijn in iets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
erger nog! Door mijn zelfverzekerdheid ben ik m'n baan kwijt doordat mijn baas mij arrogant vond. Terwijl mijn collega's mij zelfverzekerd vinden. ↲Ja 't wordt dus vaak verward. En dat is jammer wat als mensen de moeite nemen je te willen leren kennen (iets waar zelfverzekerde mensen voor open staan en arroganten niet) dan weten ze dat er een 'normaal' persoon in schuilt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van zelfverzekerd naar arrogant is maar een klein stapje.
Voor diegene die je niet mogen is zelfverzekerdheid altijd arrogantie.
Voor diegene die je wel mogen kan arrogantie zelfverzekerheid zijn.
Dus bepalen ook de mensen in je omgeving vaak wat je bent.
Toch kan je zeker zelfverzekerd zijn zonder een spoortje van arrogantie.

Als je nooit een gemaakte fout toe wil geven dan kan zelfverzekerdheid over gaan in arrogantie.
Zelfverzekerd kun je blijven juist door je zwakke plekken te tonen, hierdoor verdien je aanzien waardoor je weer zelfverzekerder wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn mening komt arrogantie juist vaak voort uit een stuk onzekerheid en heeft het daarom juist niets met zelfverzekerdheid te maken. Dus "nee", je word niet makkelijk arrogant als je zelfverzekerd bent. Als je zelfverzekerd bent, hoef je namelijk niet arrogant te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(oud, slecht gepaybacked) LIEDJE!!!!!!
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heerlijk. Die humor altijd.. en toch een goed antwoord. ;) +1