"Cafeïne of coffeïne, ook bekend onder de naam theïne is een alkaloïde die onder andere voorkomt in koffiebonen, thee, maté, guarana en cacaobonen. De alkaloïden zijn een groep stoffen waartoe ook genotmiddelen zoals nicotine en cocaïne behoren. Ook in de geneeskunde gebruikte stoffen zoals morfine en codeïne zijn alkaloïden. Cafeïne als zuivere stof is een wit poeder met een bittere smaak."

... volgens mij is het 't zelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

geen verschil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De stof coffeïne (caffeine, cafeïne, koffeine) komt vooral voor in koffie,
thee, cacaobonen, guarana en kolanoten, meestal tot 2-4% maximaal.
Van de plantaardige producten worden extracten gemaakt waarbij de
concentratie bijvoorbeeld 10% kan zijn. Water of alcohol heeft dan de
coffeïne uit de bladeren of zaden getrokken en na drogen blijft een
poeder over met een hogere concentratie aan coffeïne.