Hebben sommige mensen echt meer geluk dan anderen?

Of is het een kwestie van perceptie, toeval of een talent om eigen mogelijkheden aan te sturen? Of ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Beiden.
Natuurlijk heb je geen invloed of in elk geval maar heel weinig op welke dingen op je pad komen. Hoe je daar mee omgaat en en in welk verband je ze zet echter, daar heb je een grote invloed op. Waar de een doodongelukkig van wordt, kan de ander prima overheen stappen als horende bij het leven.

De een vraagt zich bij alles wat er gebeurt af : waarom ik ?? De ander denkt : tja, waarom ik niet ? Zelf neig ik tot het laatste ; wat zou er zo bijzonder of speciaal aan mij moeten zijn dat mij enig leed bespaard blijft dat eenieder treffe kan ? En dan de schouders er onder en proberen het beste er van te maken. Heb je de boel weer op de rit, dan voelt dat extra goed doordat je het idee hebt dat je aan dat herstel hebt meegewerkt.

Aan sommige dingen kun je zelf werken : zorgen dat je gezond eet en leeft, zodat je in elk geval de kans op sommige klachten verkleint. Spaarzaam leven als de nering goed is, zodat je nooit in geldnood komt als het weer wat minder gaat. Tevreden zijn met kleine dingen in plaats van altijd te streven naar hoger, sneller, beter, mooier, nieuwer, langer, groter, duurder......
Andere zaken kun je proberen in het juiste perspectief te zien (perceptie) of van een andere kant te bekijken. Je kunt uit elk nadeel de voordelen halen, maar natuurlijk ook vice versa.

In de grond maakt het wel een beetje uit of je pessimistisch of optimistisch bent aangelegd, maar dat is maar voor een deel aangeboren, en het andere deel is aangeleerd ; dat deel kun je altijd proberen om te buigen. Het maakt ook heel veel uit of je altijd naar boven vergelijkt ( en er zelf altijd bekaaid afkomt) of altijd naar beneden (want er zijn altijd mensen die het slechter hebben dan jij).

Het dus dus een groot deel perceptie, een klein deel aansturing (al neig ik wel te geloven dat wie goed doet goed ontmoet , en dat er voor elke goede daad vroeg of laat iets goeds op je pad terugkomt, zij het niet altijd uit dezelfde hoek), en natuurlijk ook gewoon een groot deel pech of geluk.

Maar stront krijgen we allemaal ; we hebben alleen zelf de keuze ze op te vreten, er in te blijven staan of ze op te ruimen. Gelukkige mensen opteren in de regel voor het laatste. Of : mensen die opteren voor het laatste, zijn in de regel het gelukkigst. Da's een beetje een wisselwerking natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Geluk creëer je m.i. zelf. Soms heb je (of een ander) veel geluk in een korte tijd achter. Dan lijkt het alsof het geluk je toelacht. Over een periode van pakweg tien jaar denk ik dat we allemaal dezelfde portie geluk en ongeluk hebben.
Zoals ik al schreef; geluk maak je zelf. De eeuwige 'pechvogels' zijn vaak mensen die bijv. graag miljoenen in de lotto willen winnen maar (te lui, laks?) geen lot kopen!!! Om maar een klein voorbeeldje te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen, geluk moet je zelf sturen!
( je kan geluk hebben met de Lotto of het weer enz.. )
Ongeluk kan je wel hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja natuurlijk hebben sommige mensen meer geluk dan anderen maar het is ook echt geluk en je kan er niks aan doen het is gewoon toeval
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn hele leven word ik door pech achtervolgd. Nu kun je zeggen: nou...dat zal wel een beetje overdreven zijn maar nee, het is echt waar.
Er is zelfs iemand die heel graag mijn biografie wilt schrijven.

Maar toch heb ik door mij pech heel veel geluk. In de eerste plaats kan ik ontzettend goed relativeren waardoor ik weer héél veel goede vrienden heb die graag met mij praten, een fijne zoon en een lieve a.s. schoondochter, mijn familie mag er ook wezen.

Geluk is zo divers, het is maar net welke draai je er zelf aan wilt geven.

Je kent het gezegde vast wel: Het gras LIJKT altijd groener bij de buren. Hup, ik gooi er nog één in: Een andermans boeken zijn duister te lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want geluk is afhankelijk van wensen en verlangens.
De één vind 1 euro en noemt dat geluk. de ander bukt hier niet voor en noemt 100 euro pas geluk. Soms lijkt het voor jezelf zo dat iemand anders veel geluk heeft. Het is echter pas geluk als deze persoon dat ook zo ervaart.

Daarnaast hebben positief ingestelde mensen meer geluk dan negatief ingestelde mensen. Positiviteit trekt positiviteit aan. En iemand die positief is ingesteld zal dingen eerder als geluk ervaren dan een negatief ingesteld iemand. Een negatief ingesteld iemand kijkt alleen naar de negatieve kanten en mist daardoor zijn (kijk op) geluk.