Wat is een gezonde kleur?

De ene dag is mijn urine heel donker van kleur en de andere is het kraakhelder als bronwater.

Dit varieerd overigens van dag tot dag. Ik maak me eigenlijk wel een beetje druk.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Gezond is helder, licht, een beetje geelachtig. Als je urine donker is, komt dat doordat hij (te) geconcentreerd is. Hoe donker is donker bij jou? Je kunt er eens op letten of je urine donkerder is op dagen dat je weinig drinkt of veel zweet. Zo ja, dan zou ik gewoon erop letten dat je meer drinkt en kijken of dat helpt.

Hieronder heb ik een stukje geplakt van Gezondheidsplein.nl over geconcentreerde urine:

Urine is een vloeistof die door de nieren wordt gemaakt van de afvalstoffen die uit het bloed gefilterd worden. Die afvalstoffen van de stofwisseling worden opgelost in water verlaten via de blaas en urinewegen het lichaam.

Onder normale omstandigheden ligt de concentratie van afvalstoffen in de urine tussen bepaalde waarden. De urine is dan een helder en geelachtig. Verschillende aandoeningen gaan gepaard met verstoring van de urineconcentratie. Er wordt dan te weinig water met een te hoog gehalte aan afvalstoffen uitgescheiden; of juist andersom. Wanneer het circulerend bloedvolume te laag is, ontstaat sterk geconcentreerde urine. Ieder etmaal moet een bepaalde hoeveelheid afvalstoffen het lichaam verlaten om te voorkomen dat je vergiftigingsverschijnselen krijgt door de afvalstoffen. Geconcentreerde urine is donkergeel, bruinig van kleur, ruikt sterker en is soms troebel. Sommige infecties, nieraandoeningen en stofwisselingsstoornissen kunnen ook gepaard gaan met sterker geconcentreerde urine.

Zorg ervoor dat de hoeveelheid urine minimaal 700 ml is. Indien men bij het sporten veel transpireert is het noodzakelijk dit vochtverlies aan te vullen met mineraalwater.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Hoe lichter de urine hoe minder afval stoffen er inzitten is het volgens mij. Dus als je urine licht is drink je voldoende. Als je te weinig drinkt is de urine donkerder waardoor er meer afvalstoffen erin zitten...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een donkergele kleur is een indicatie dat je te weinig gedronken hebt (waarschijnlijk ruikt je urine dan ook sterker), een helderder kleur is beter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als je veel water drinkt is de kleur lichter dan niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ligt aan de hoeveelheid liquid je drinkt en de hoeveelheid afvalstoffen. Bijvoorbeeld als je veel beweegd dan heb je veel verbrand -> veel afvalstoffen -> veel liquid verbuikt dmv zweten -> urine donker. Heb je veel gezopen -> veel liquid -> weinig inspanning -> urine helder. Volgens mij maakt het niet zo heel veel uit, en is het juist dat het verschillend is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hangt er ook een beetje vanaf wat je hebt gegeten. Bij bieten bijvoorbeeld, is het een beetje rood van kleur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toch zou ik ermee naar de dokter gaan.
ff echo laten maken!
mijn zus had er af en toe rugpijn bij, leeft nu
-gezond- met één nier, ze kon hem missen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Urine moet liefst de kleur van citroensap hebben. Dan drink je voldoende water voor de afvoer van afvalstoffen uit je lichaam.