Hebben ehbo'ers een geheimhoudingsplicht als ze onder vakantietijd iemand behandelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ehbo'ers zijn geen artsen; en hebben de eed van hyppocratus niet afgelegd. Dus geen geheimhoudingsplicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat hebben ze. Ze hebben de eed van hippocrates niet afgelegd, maar in veel contracten/overeenkomsten, staat ook vaak dat ze geheimhoudingsplicht hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
EHBO'ers hebben geen geheimhoudingsplicht.
Als EHBO'ers vanuit een dienstverband functioneren of als BHV-er (bedrijfshulpverlener) kan er sprake zijn van een geheimhoudingsplicht. Dit is dan meestal in een contract vastgelegd. Overigens getuigt het voor een gevoel voor ethiek en respect als men zich zelf een geheimhoudingsplicht oplegt tenzij hierdoor een maatschappelijk belang wordt geschaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
EHBO`ers hebben geen geheimhoudingsplicht in zo verre.
Ik zit bij de vrijwillige EHBO en heb bij mijn baas WEL de eed afgelegd, dit zou dus heel krom inhouden dat als ik in het weekend aan het EHBO`en ben ik een rondje show and tell mag geven, maar als hetzelfde op mijn werk gebeurd ik er niet over mag praten.
Vaak wordt er in beide gevallen wel over gepraat onderling (met collega`s of andere EHBO`ers) Hierin zit een lijn. Je mag bijvoorbeeld wel zeggen, "Ik had een oudere man die smoor bezopen uit de tijd ging, heb m stabiel gelegd en gewacht op de ambu." Je mag daarentegen niet zeggen. " Goh weet je, Klaas de Vries, die ene die naast de bakker woont? Die lag knock out op straat van de drank, heb op de ambu gewacht nadat ik m stabiel had gelegd." De context is hier puur de naam.
Wanneer ik "iemand" heb behandeld, kan dit iedereen zijn.
In mijn werk kom ik weleens mensen tegen die iets heel ergs hebben en zelf nog niet de uitslag hebben. Dan is het heel lullig als ik het drie dagen terug in de kroeg al met iedereen besproken heb, en de persoon waar het over gaat er op die manier achter moet komen ipv dat ie het van de dokter hoort!