Mag je alcohol bij een antibiotica kuur tegen keelontsteking?

Zo nee, wat zouden eventuele gevolgen kunnen zijn? En misschien beperkte alcohol?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (3)

Nogmaals: zulke dingen staan in de bijsluiter.

Maar om je vraag te beantwoorden: bij de meeste antibiotica kun je gewoon (met mate) alcohol gebruiken.

Echter let wel: beide moeten worden afgebroken door de lever, dus als je bij antibiotica ook alcohol gebruikt dan is dat een extra belasting voor de lever. Hou je dus een beetje in!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb deze kuur nog niet, maar ga hem mogelijk krijgen. Ik heb dus ook nog geen bijsluiter..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de kuur nog niet hebt dan hoef je je ook nog geen zorgen te maken over alcohol. En als het zover is, dan heb je die bijsluiter dus voor dat soort info ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien ik plannen maakte om uit te gaan, wilde ik dit toch graag even van te voren weten. Anders kan ik iets anders plannen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitgaan zonder alcohol drinken is niet onmogelijk hoor :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt maar wel ontzettend saai als je t mij vraagt.
Rieneke1
12 jaar geleden
google op bijsluiter en de naam van het medicijn, en klaar.
nou ben ik best een digibeet, maar dit is zo simpel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe het al jaren, niets leuker als nuchter in een kroeg kijken naar aangeschoten mensen.
Zolang je het beheerst doet en het niet overdrijft is er niets aan de hand of op de bijsluiter moet anders vermeld zijn.
ronron1212
12 jaar geleden
Of je wel of niet alcohol kan gebruiken, is afhankelijk van het soort antibiotica dat je gebruikt. Alcohol vermindert de werking van antibiotica zeker niet. Over het algemeen levert de combinatie van alcohol en antibiotica niet meer problemen op dan de combinatie met andere geneesmiddelen. Maar alcohol kan wel de bijwerkingen van bepaalde antibiotica versterken.

Antibiotica moeten door je lever worden afgebroken, net als de alcohol. Als je dus alcohol drinkt terwijl je antibiotica neemt, belast je je lever extra, wat niet zo gezond is. Veel antibiotica liggen nogal zwaar op de maag, terwijl alcohol ook belastend is voor het maagslijmvlies. Als je besluit alcohol te drinken tijdens een antibioticakuur, doe het dan zeker met mate.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar zoals gemeld gaat het om de antibiotica de voor een keelontsteking wordt voor geschreven?