Er zijn vele oorzaken van hoofdpijn te noemen, van te veel drinken tot te veel stress. Ook kan erfelijkheid een rol spelen. Daarnaast is een aantal voedingsmiddelen en ook gedragingen te noemen waar je hoofdpijn van kunt krijgen. Overmatig koffie drinken, en ook thee en cola, kunnen hoofdpijn veroorzaken. Alcohol is een andere trigger die hoofdpijn kan opwekken. Lichamelijke inspanning door bijvoorbeeld sporten kan hoofdpijn uitlokken, met name migraine. Ook té gespannen nek- en schouderspieren kunnen (tijdens sporten) hoofdpijn veroorzaken. Minder bekend is hoofdpijn als gevolg van tandenknarsen.

Wetenschappers onderscheiden eigenlijk maar 3 vormen van hoofdpijn:

Spanningshoofdpijn = Een steeds terugkerende zeurende vorm van hoofdpijn. De echte oorzaak is vaak niet bekend, zelfs niet wanneer iemand er iedere dag last van heeft. Soms zijn er 'triggers' aan te wijzen, zoals koffie of chocola, die de hoofdpijn als het ware uitlokken. Kenmerkend voor mensen die spanningshoofdpijn hebben, is dat ze hun dagelijkse bezigheden gewoon kunnen blijven doen. Iemand met spanningshoofdpijn gaat gewoon naar zijn werk, maar optimaal voelt hij zich niet.

Migraine = Een vorm van hoofdpijn die in aanvallen komt. Die aanvullen kunen enkele uren tot drie dagen aanhouden. Migraine kenmerkt zich door een kloppende of stekende pijn aan één kant van het hoofd, die verergert bij lichamelijke inspanning. Soms is er sprake van misselijkheid, overgeven of overgevoeligheid voor licht en geluid. Iemand met migraine kan niet meer goed functioneren.

Clusterhoofdpijn = Een hevige, stekende hoofdpijn die achter één oog wordt gevoeld. Dat oog ziet er dan rood uit, traant en is opgezwollen. Soms heeft iemand er een loopneus bij. Deze vorm van hoofdpijn doet zich, net als bij migraine, in aanvallen voor. Zo'n aanval duurt gemiddeld vijftien minuten, maar kan ook drie uur aanhouden. Iemand kan twee keer zo'n aanval in een etmaal hebben, maar het doet zich ook wel acht keer voor. In tegenstelling tot de migraine-aanvallen kan iemand met een clusterhoofdpijnaanval onmogelijk stil blijven zitten. Deze mensen gaan ijsberen en soms is de pijn zo hevig dat ze met hun vuisten, en soms ook het hoofd, tegen de muur bonken.

Zie ook http://www.gezondheidsplein.nl/dossier/9/106/Wat-veroorzaakt-hoofdpijn.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat kan door meerdere oorzaken.
Een die veel voorkomt is door stress. Als je je schouders vaak gespannen hebt kan dat hoofdpijn veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Te weinig drinken of eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Te lang slapen. Te veel koffie drinken. Onder te hoge druk staan. Eigenlijk heel veel activiteiten waar *te* voor staat!
Amadea