Kan je een blindgeborene uitleggen wat licht en donker is, wat rood, geel, groen en blauw is, enz.enz.? Zo ja, hoe?

Je kunt een blindgeborene wel uitleggen hoe een tafel eruit ziet. Je kunt het laten voelen. Maar kleuren, licht en donker zal moeilijker zijn om uit te leggen.

12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Ik denk het niet. Jijzelf kunt al wel kleuren zien, maar ik kan niet aan jou uitleggen wat infra-rood of ultra-violet voor kleur is. Als je als blinde al helemaal niet weet wat een kleur is lijkt het mij een zinloze bezigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste blinden zien het verschil tussen licht en donker, maar als dit niet zo is , kun je dat wel uitleggen, maar er een voorstelling van maken zal niet lukken

Toegevoegd na 8 uur:
Je kunt een blinde ook leren welke kleuren bij elkaar passen en welke niet, met een speciale kleuren detector kan een blinde de kleuren wel lezen door middel van spraak in die detector, Zo kan een blinde dus wel zelf zijn kleren bij elkaar zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit wordt bijna het zelfde antwoord als ik gister gaf op de vraag van iemand of je een dove kunt uitleggen wat geluid is.
Je kunt het wel uitleggen wat het theoretisch gezien is, dat moet ook (of nou ja, de opvoeder moet dat) want in zijn leven zal de blinde wel met het begrip 'kleur' in aanraking komen. Hij/zij zal heus in zijn leven vele malen dingen horen als 'die rode auto staat verkeerd geparkeerd waardoor de blauwe nu niet weg kan'. Hij moet dus leren dat rood en blauw kleuren zijn en dat niet blinden die kunnen onderscheiden. Ik heb ooit met een blind meisje (kleuter) gewerkt als pedagoog. Haar lieten ze gras voelen en vertelde ze dat gras altijd groen is, ze lieten haar water voelen en vertelde dat dat blauw is (ik weet dat het niet echt blauw is) etc. Voor elke kleur hadden ze een vast voorwerp dat bij de kleur hoorde. Als zij de kleur later op een andere manier hoorde, associeerde ze het met een voorwerp zoals wij dat in ons hoofd met kleur associeren als we het voorwerp op dat moment niet zien. Gras was iets anders dan water, dat voelt ook anders, dus kon ze theoretisch begrijpen dat blauw en groen ook verschillend waren.

Maar de echte praktijk, wat het is om kleuren te zien, hoe je kleuren ziet, die kun je nooit aan een blind geborene uitleggen. De theorie kan worden uitgelegt, de praktijk is onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan een blindgeborene niet uitleggen hoe het voor een ziende is om kleuren te zien. Maar je kan wel een vergelijking trekken die hij zeker begrijpt. Je kan zeggen dat rood, geel, groen, blauw enz. is als een oppervlakte die ruw, bobbelig, glad, geribbeld enz is.
Om de nuances in een en dezelfde kleur duidelijk te maken kan je de volgende vergelijking maken: laten we zeggen dat rood glad is, geel ruw, blauw bobbelig, enz. Nu gaan we rood (=glad) nader onderzoeken. We zeggen dan: lichtrood is vierkant, vuurrood is langwerpig, donkerrood is rond enz. Al deze vormen zijn dus glad = rood. Zo doen we ook met de andere kleuren. NB: dit betekent dus niet dat dingen die glad zijn ook rood zijn; het is maar een vergelijking, maar dat begrijpt de blinde heus wel.