Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat doet het gebruik van melatoninepillen met de kwaliteit van je slaap?

Van slaappillen zegt men dat ze slecht zijn om te gebruiken als je niet goed slaapt, omdat ze je wel langer laten slapen maar minder diep of iets dergelijks, waardoor je uiteindelijk juist minder aan je slaap hebt.
Hoe zit dat bij melatoninepillen? Hebben die ook invloed op hoe diep je slaapt/welke fases van de slaap je in komt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
794
amigo
12 jaar geleden
ik had altijd begrepen dat deze pillen min of meer onschuldig zijn omdat het in principe een lichaamseigen stof is. Laatst las ik echter dat er toch wordt getwijfeld of het geen negatieve invloed heeft op de groei van kinderen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Melatonine is een lichaamseigen stof die je lichaam aanmaakt om ervoor te zorgen dat je slaap krijgt en een redelijk goede nachtrust hebt.

Soms lukt het je eigen lichaam niet voldoende om deze stof aan te maken of niet op het tijdstip zoals het hoort.
Daarom gebruiken sommige mensen het middel als ze nachtdiensten moeten draaien en om overdag aan hun slaap te komen.

Zelf gebruik ik ze ook omdat het slapen en in slaap komen niet goed lukt en bij mij helpt het redelijk goed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Melatonine is een stof die van nature word aangemaakt in je pijnappelklier. Het is direct gekoppeld aan de blootstelling aan licht van bepaalde receptoren in het netvlies. Bij de aanwezigheid van blauwachtig licht (uit zonlicht of uit kunstlicht, televisie of computer) wordt de productie van melatonine geremd. Neemt de blootstelling aan licht af, dan komt de natuurlijke productie van melatonine weer op gang. Voor het lichaam is dit het signaal om de dag-activiteiten te verminderen en zich voor te bereiden op de nacht.
Het kan geen kwaad om melatonine in te nemen als je moeite hebt om in slaap te vallen. Doe dit alleen niet voor 15:30 en na 00:00. Anders verschuif je je hele dag en nacht ritme. Het heeft verder geen invloed op hoe diep je slaapt en je slaapfases. Het heeft enkel invloed op het inslapen.

Melk bevat, evenals pinda’s, amandelen, zaden, soja, kaas, ei, yoghurt, kwark, kalkoen, kip, sla, avocado,
tomaat, dadels en banaan het bestanddeel tryptofaan. Hiervan is bekend dat het het serotonineniveau in de hersenen verhoogt, en op zijn beurt in melatonine kan worden omgezet. Het nuttigen van tryptofaan-bevattend voedsel (melk) in combinatie met koolhydraten (honing) zal ervoor zorgen dat het tryptofaan sneller doordringt in de hersenen. Dus, wie geen fan is van medicamenteuze inname van melatonine, kan het altijd op deze manier proberen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding