Zijn er ademhalingstechnieken om jezelf beter verstaanbaar te maken?

Wanneer ik bijvoorbeeld op vrije dagen weinig praat doordat ik alleen thuis ben, en dan 's avonds telefoon of bezoek van iemand krijg, dan heb ik wel eens moeite om mezelf verstaanbaar te maken. Alsof er een soort barricade in m'n keel zit die het volume verminderd. Ik heb het zelde, maar het is onwijs irritant op die momenten. Ik moet dan echt mijn best doen om mezelf verstaanbaar te maken, en vroeg me dus af of er (ademhalings-)technieken zijn zodat ik mezelf beter verstaanbaar kan maken.

Toegevoegd na 50 minuten:
@elisa: Had ik mijn huisarts ook gevraagd, maar die zei dat er verder niets mis is met m'n stem, dat het misschien meer met onzekerheid te maken heeft ofzo. Voor een logopedist heb ik hoe dan ook een verwijzing nodig, en die krijg ik niet aangezien ik verder gewoon prima kan communiceren. Maar wanneer ik een dagje laat opsta, en mijn stem tegen niemand gebruik omdat ik niks doe doe dag, dan komt het wel eens voor dat het allemaal een beetje blokkeert. Misschien heeft het wel te maken met iets dat ik eet ofzo.. geen idee.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@SoldaatBOEM: Zo'n dingen zijn voor de hand liggend, maar werken gek genoeg niet. Op een of andere manier is het niet zomaar een kriebel in de keel die je met een beetje water of kuchen weg poetst. Het is iets dat de hele dag aanhoudt, mits je echt veel gaat praten. Ik ben er al eens voor naar de huisarts geweest, maar die kon niets vinden, zelfs na te zijn doorverwezen. Ik zat dus aan ademhalingsoefeningen te denken, enig idee of die er zijn?

Het beste antwoord

Ademhaling is inderdaad heel belangrijk voor je stem.
Een stem kan variëren in luidheid, door het verschil in kracht waarmee je stembanden bewegen. Dit wordt ook beïnvloedt door de manier van ademen.
Een lage ademhaling is het beste voor een duidelijke heldere stem. Wanneer iemand te snel spreekt hoor je dat ook aan de onregelmatige ademhaling.
Je moet dus eerst goed leren ademen en daarvoor moet je regelmatig even de tijd nemen.
Ga eens ontspannen op je bed liggen en leg je handen plat op je onderbuik. Adem nu diep in door je neus en laat de lucht in je buik stromen, zodat je buik uitzet. Probeer daarbij naar je handen toe te ademen, dus je buik richting handen te drukken. Houd even vast en laat de lucht dan door je mond weer uitblazen, zo lang mogelijk en laat je buik weer plat worden. Zo ga je dan een poosje door en je voelt je echt ontspannen worden. Veel mensen ademen oppervlakkig of vanuit hun borst, de juiste techniek komt echter vanuit je buik.
Je kunt ook zittend oefenen natuurlijk, maar de hoofdzaak is dat je je de juiste ademtchniek eigen maakt.
Probeer ook tijdens het praten rustig te spreken met normale adempauzes tussen de zinnen en let op een goede lichaamshouding.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier kan ik wel wat mee! Ik heb vaker gehoord dat een goede ademtechniek je veel ontspanner maakt, dus zal het ook wel iets te maken hebben met dit probleem wat ik af en toe heb. Ik ga het proberen, ik merk inderdaad dat ik vaak via de borst adem, ik ga dit vanzelf door de buik doen als ik bezig ben met iets, mezelf moet inspannen voor het een- of ander. Bedankt voor jullie reacties!

Andere antwoorden (2)

Misschien heeft een logopedist tips voor je. Vervelend lijkt me!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor heeft niets met eten te maken, maar gewoon omdat je je stem te weinig gebruikt hebt.
Heb ik ook. Als je het echt een probleem vindt is het misschien een mogelijkheid om hardop de krant of een boek te lezen. dan zaal heet wel over gaan
anneliez