wat in een homeopathies middel word aangenomen dat werkt?

hoe denken ze dat het werkt ??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou IK denk dat het dus niet werkt en omdat homeopaten hun korreltjes en watertjes niet dubbelblind laten testen komen we dat ook niet te weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de wetenschap werkt homeopathie niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja mensen niet zo zeuren dat weet ik ik wil weten hoe homeopaten denken dat het werkt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang ze zelf nog niet begrijpen, hoe meer een middel is verdund, hoe sterker het werkt, zullen er alleen maar meer vragen komen.
Want het werkt wel, maar hoe?

Antwoorden (2)

Homeopathen denken dat een geneesmiddel niet werkt doordat er moleculen inzitten die interactie aangaan met het lichaam (ondersteuning) of met een ziekteverwekker (bestrijding), zoals de wetenschap dat ziet. In plaats daarvan denken ze dat "geneeskrachtigheid" een eigenschap is, een soort ‘energie’, die oorspronkelijk in bepaalde moleculen zit.

In hun visie zijn het dus niet de moleculen zelf die geneeskrachtig zijn doordat ze iets doen, maar is geneeskrachtigheid een eigenschap die "rond een molecuul hangt".

Wanneer je doorredeneert op dit uitgangspunt, kun je geneeskrachtige moleculen in oplossing brengen - soms water, soms alcohol. Door goed te schudden breng je de geneeskrachtige eigenschappen over van de oorspronkelijke moleculen op het oplosmiddel.

Volgens de klassieke homeopathie moet dit schudden op een heel bepaalde manier gebeuren, met gebruik van heel bepaalde materialen, en moet er persé met de hand worden geschud. De "gewone" homeopathie neemt het niet zo nauw; daar is ook gewoon schudden al genoeg.

Beide soorten homeopathie noemen dit schudden "potentiëren", omdat volgens hun theorie het oplosmiddel de kracht krijgt die oorspronkelijk alleen in de geneeskrachtige moleculen zat.

Door herhaalde stappen van verdunnen en "potentiëren" zouden de geneeskrachtige eigenschappen steeds meer worden overgebracht op het oplosmiddel. De genezende "energie" wordt zelfs bij elke stap sterker. Dat er in de uiteindelijke verdunning vaak geen enkel molecuul van de oorspronkelijke stof is te vinden, zodat je dus volgens de wetenschap enkel nog oplosmiddel (water of alcohol) drinkt, is voor de homeopaat dus niet relevant: de geneeskracht zit nu immers op "onstoffelijke wijze" in dat oplosmiddel.

Toegevoegd na 19 minuten:

Bovenstaande is natuurlijk een uiterst beknopte beschrijving van het gedachtengoed van de homeopaat. Er is veel meer over te vertellen.

Bijvoorbeeld "similia similibus curantur", wat inhoudt dat de zieke zal genezen door hem iets toe te dienen waarvan een gezonde juist die ziekte zou krijgen - natuurlijk wel in "gepotentieerde" vorm.

Of bijvoorbeeld de term "het geheugen van water", waarmee gedoeld wordt op de theorie dat water de genees"kracht" zou overnemen van de moleculen die er voorafgaand aan de verdunning nog wel inzaten.

Voor meer informatie verwijs ik je naar onderstaande overzichtsartikelen. Vandaaruit kun je zelf verder zoeken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
das precies wat ik wou weten bedankt !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nice!! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
braaf antwoord.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zegt: .....Homeopathen denken dat een geneesmiddel niet werkt doordat er moleculen inzitten die interactie aangaan met het lichaam ........
Er zijn tegenwoordig heel veel huisartsen die regulier arts zijn en homeopaat tegelijk, dus dan klopt het niet.
Heb je je wel eens afgevraagd, waarom er zoveel regulieren artsen, ook homeopaat zijn geworden?
Een huisarts waar je kan kiezen in een behandeling, regulier of homeopathisch.
Cryofiel
12 jaar geleden
Een jaar of wat geleden is er een enquete gehouden onder (huis)artsen, waarin werd gevraagd hoe zij tegenover de homeopathie stonden. Wat bleek: het aantal voorstanders en ikweetnieters was flink gedaald, het aantal tegenstanders was flink gestegen. Dit in vergelijking met dezelfde enquete die tien of vijftien jaar eerder was gehouden (ik ben het precieze jaartal kwijt, dus dit is even uit het hoofd). Kortom, de periode dat steeds meer (huis)artsen gingen bijklussen in de homeopathie ligt al ver achter ons. We praten dan over de eerste helft van de jaren '90, als ik me goed herinner - maar daar zou ik zomaar vijf jaar naast kunnen zitten. Het vermoeden bestaat dat destijds artsen meer aan homeopathie gingen doen omdat ze bang waren dat ze anders patiënten kwijt zouden raken. Beter een beetje meedoen en zo je patiënten binnen het zicht van de geneeskunde houden, dan niet meedoen en de patiënten het risico laten lopen dat ze verdwijnen in het ongecontroleerde alternatieve circuit. Sindsdien is bij de bevolking het realisme over de effectiviteit van homeopathie aanzienlijk gegroeid - zie bijvoorbeeld de antwoorden en de reacties op deze vraag, en op andere, soortgelijke vragen. Ook de artsen hebben ingezien dat ze zich alleen maar ongeloofwaardig maken door onbewezen methoden aan te bieden. Dit laatste heeft ongetwijfeld te maken met de steeds grotere verspreiding van de EBM: evidence-based medicine. Ofwel: we zijn bereid alles te geloven, mits je kunt laten zien dat het werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja je zal best wel gelijk hebben, hiervan weet jij veel meer dan ik, maar ik bedoel er alleen maar mee te zeggen, dat een dokter toch een goed ontwikkeld persoon is, met een gedegen opleiding en dan ondanks dat, toch nog ook kiezen voor de homeopathie.
Cryofiel
12 jaar geleden
Zoals gezegd, het worden er steeds minder. Los daarvan kennen we de redenen niet. Misschien gelooft zo'n arts echt in de werking. Misschien gelooft hij niet in de werking, maar wel in het placebo-effect, en vindt hij dat voldoende reden om een homeopathisch middel voor te schrijven. Misschien doet hij het om "aardig te zijn" tegenover de patiënt. Misschien doet hij het omdat de patiënt anders wegloopt, richting veel grotere narigheid. Misschien, misschien, misschien ...
Dat is nog steeds niet gevonden.
Er is veel onderzoek naar gedaan door de wetenschap, hier kwamen een aantal verklaringen uit, waarom een homeopatisch middel zou kunnen helpen.
Maar ze hebben in het middel zelf geen aanwijzingen aangetroffen, die de werking zou kunnen verklaren.

Vanuit de ' alternatieve' hoek denkt men, dat ondanks de enorm sterke verdunning, het zieke lichaam toch een soort van ' boodschap' door krijgt , waardoor het lichaam zelf geneest.

Kort gezegd: het lichaam wordt geprikkeld en aangezet tot zelfgenezing.
Mogelijk hebben we het over processen, waar we nog niets van weten.