Hoe werkt een neusspray verslaving?

je kan tegenwoordig zellf verslaafd raken aan neusspray. hoe werkt dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Het is niet verslavend in de zin dat je er een kick van krijgt of high van wordt en daarom extreem veel neusspray gat gebruiken ofzo. Het is wel een middel waarbij gewennign en 'afhankelijkheid' kan optreden.

Neusdruppels gebruik je als je een verstopte neus hebt, en doen iets met de slijmvliezen in de neus zodat je weer kunt ademen. Zodra je er weer mee stopt, treedt er echter een soort 'rebound effect' op. Daardoor lijkt het alsof de kwaal nog niet voorbij is (terwijl een verstopte neus bij verkoudheid zelden meer dan een paar dagen duurt) en je het spul blijft gebruiken.

NU is het een vrij agressief goedje (sylometazoline) dat op de hele lange duur zelfs schade aan het neusslijmvlies en tussenschot kan toebrengen. Geen onschuldig druppeltje zout water dus !

Daarom moet je altijd de laagste dosering gebruiken die voor jou werkt (en verreweg de meeste volwassenen hebben meer dan genoeg aan kinder-druppels) en nooit langer gebruiken dan een week.

Zie ook de antwoordden op deze vraag :
http://www.goeievraag.nl/vraag/elke-avond-neusspray-xylometazoline-gebruiken.3894

De link van misslobe is zeker de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

geef je niet tips die je niet zou moeten geven, aan bijvoorbeeld GV's volgers die dat voor de gein wel is zouden willen uitproberen, als je hier antwoord opgeeft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Het lijkt me juist eerder een waarschuwing voor GV's volgers.............
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vraag is niet bedoeld om er een verslaving uit op te wekken.
Als je langer dan 7 dagen, 3 x per dag neusspray nodig hebt moet je weer terug naar je huisarts. Langer mag je het spul absoluut niet gebruiken!
Ik heb een artikel voor je gevonden dat gaat over neusspray-verslaving dat werkelijk bestaat:
14 jaar geleden
OTRIVIN.

de otrivin neusspray werkt verslavend, je mag hem maar enkele dagen gebruiken anders krijg je aleen nog maar meer last van je verstopte neus en moet je steeds vaker sprayen om effect te krijgen. bij de verslaving zijn je slijmvliezen extra gezwolle door gewennig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de neusspray langer dan een week gebruikt kan er het "rebound-effect" ontstaan. De bloedvaten gaan nog meer open staan en het slijmvlies wordt dan dikker dan dat het voor de behandeling was. Daardoor ben je nog veel meer benauwd dan tijdens een normale verkoudheid. De enige oplossing is dan: weer neusspray gebruiken enz