Hoe ga je om met een vriendin die je niet wilt missen omdat je een heel speciale band hebt samen, maar die je wel erg claimt?

Al een aantal keren heb ik daar een gesprek met haar over gehad en we hebben ook een keer 1,5 jaar geen contact gehad..miste ik haar vreselijk dus dat wil ik ook niet meer.. maar ze blijft maar een bepaalde omgang van me eisen die ik gewoon niet opbreng.. ik zit anders in elkaar.. ik voel me altijd schuldig als ik om de een of andere reden niet op een voorstel van haar kan ingaan of niet aanwezig kan zijn bij iets dat zij heeft georganiseerd.. ze zegt dan altijd: geeft niet hoor, dat is jouw keuze nu eenmaal.. en dat voelt juist zo alsof ik haar in de steek laat...
heb nu weer een afspraak met haar gemaakt en wil het er dan weer over hebben maar zie er ook tegenop.. wil haar ook niet kwijt..maar weet gewoon niet meer hoe haar duidelijk te maken dat ik een leven heb naast mijn vriendschap met haar..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Uit jouw uitgebreide toevoeging bij je vraag begrijp ik dat zij als antwoord geeft (wanneer jij weer eens verstek laat gaan): "Geeft niet hoor, dat is jouw eigen keuze".
Waarom accepteer je dat niet als waarheid? Want zo is het toch? Waarom vul jij achter deze zin in dat ze eigenlijk bedoelt dat ze het wél erg vindt. Dan is het je eigen gevoel van hoe de omgang zou horen te zijn waar je mee zit.
Dus je zou dit een volgende keer positief kunnen benaderen en hierop antwoorden: "Precies, zo is het. Dank je wel dat je dat ook zo ziet en er zo fijn op kan reageren.".
Dan heb je het positief overgebracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Altijd lastig. Ik begrijp dat je eigenlijk niet zonder haar kan, maar ook niet constant met haar. Waarschijnlijk heb je tal van andere verplichtingen naast haar waardoor je lang niet zo vaak met haar kan of wil optrekken als dat zij dat zou willen.

Maak haar duidelijk dat je het erg fijn vind om met haar te zijn, maar dat je toch ook andere dingen wil/moet doen die geen betrekking op haar hebben. Je leeft je eigen leven, daar moet je geen beslag op laten leggen. Het is misschien voor haar lastig te begrijpen dat er nou eenmaal maar 24 uur in een dag zitten, netals dat er maar 7 dagen in een week zitten, en dat je het daarmee moet doen. Maar als het echt een vriendin is moet ze kunnen accepteren dat je al je verplichtingen hierin moet passen.

En ze heeft gelijk. Het is jou keuze wel of niet op te komen blijven draven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spreek af dat ze max. 1x per week (of naar gelieve) zelf contact opneemt. Zeg maar dat je niet genoeg energie hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je eerst voor jezelf helder moet krijgen, wat je uit deze vriendschap haalt? Nu bedoel ik niet dat je moet krijgen of nemen, maar de waarde van de vriendschap. Als je dat weet, kan je voorbereid het gesprek met je vriendin aan gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet gewoon eerlijk zeggen dat je soms afzegt omdat je niet alles voor haar kan doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand vroeg eens op gv wat is vriendschap?Mijn antwoord was toen dit......
wanneer je dit kunt

Geen moeten, maar willlen
niet verwachten, maar afwachten
niet eisen, maar open staan
niet vasthouden ,maar loslaten

Dit geld ook andersom natuurlijk en is ook iets wat moet groeien als deze band voor BEIDE belangrijk is.
Maar in jouw verhaal zie ik precies het tegenovergestelde van BEIDE en ik zou mezelf afvragen of dat nou echt is wat ik wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je maakt het jezelf wel moeilijk lijkt me.
Maak er wat leuks van op de volgende afspraak en ga niet weer over de relatie beginnen.
En je maakt gewoon gelijk een vervolgafspraak voor over 3 maanden of zo.
Simpel toch?

En als ze dat te ver weg vindt zeg je gewoon eerlijk dat je dan weer wat hebt om naar uit te kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hetzelfde meegemaakt, het was heel lastig. wij hebben ook een tijd geen of weinig contact meer gehad maar echte vrienden blijven toch wel. Je zou haar aan een groep mensen kunnen voorstellen dat ook jou vrienden zijn en kijken of het klikt. zo kun je meer in groepjes dingen afspreken waardoor zij ook vriendschap met andere groepsleden kan proberen. laat dan vooral zien hoe leuk het is om in groepsverband dingen te doen en zo ziet zij ook dat jij ook andere vrienden hebt. maar dit betekent weer niet dat zij elke keer dat jullie afspreken er ook bij moet zijn.. maar samen uitgaan met een groep kan wel heel leuk zijn en daar is het zo druk dat ze niet alleen met jou kan zijn. als ze dan teveel claimt dan moet je dat maar een beetje negeren, trek haar in ieder geval dan niet voor omdat zij graag die aandacht wil. zij moet dit zelf ook gaan inzien. maar erover praten is in elk geval goed! zoek ook dingen die jullie samen leuk vinden.. zo kun je samen op een bepaalde sport gaan zodat jullie elkaar bijv. 1x in de week wel zien op de sport maar daar omheen minder vaak afspreken. zo heb je ook niet het idee dat je elkaar te weinig hebt gezien en heb je iets wat jullie beiden mooi vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet wel wanhopig zijn om hier een vraag over te stellen, je komt er zelf zo nooit uit.
Vrienschap en/of liefde moet gebaseerd zijn op gelijkwaardigheid, of een van de twee moet dat anders willen.
Als jouw vriendin jou maar telkens claimt, zoals je dat zelf ervaart, dan moet je dat ook bij haar zo aanpakken.
Maak de afspraak dat iedere keer dat zij jou strikt voor iets, jij ook met haar iets wil ondernemen .
Dus jij gaat met haar mee, om later ook een keer met jou mee moeten gaan.
Als zij jou telkens weer echt claimt, om macht over je tekrijgen (domineren) dan zal zij bij jouw verzoek snel afhaken denk ik.
Pas dan kan je haar echt duidelijk maken waar je mee zit.