Praat ik nou te snel of..?

ik heb vaak als ik een onbekend iemand een vraag stel, gewoon een korte vraag, dat ze dan in eerste instantie de roepen wat huh sorry ? Daarna gaat het wel ok. Dat vind ik best irritant elke keer je vraag twee maal herhalen... weet iemand waar dat door zou kunnen komen? Heb zelf al veel nagezocht hoor en ik praat best duidelijk maar snel.........??? Bijv. vaak in en winkel of tegen een voorbijganger

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...luisteren jullie nou te langzaam ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt

Antwoorden (4)

Als iemand op straat loopt, zijn ze vaak met iets bezig. Telefoon, muziek luisteren of in gedachten verzonken.

Als iemand dan ineens begint te praten, word je gedachtegang verstoort en kan het zijn dat je het echt niet gehoord hebt.

Beter is dus om te vragen: Meneer/mevrouw, mag ik u wat vragen?
Even wachten tot ze reageren en dan kun je je vraag stellen zonder dat je het hoeft te herhalen, want je hebt de aandacht al.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Pieter2011
12 jaar geleden
+
Helemaal correct. Zo wordt medewerkers van bedrijven ook geleerd om een telefoongesprek te beginnen met "Goedemorgen/middag, u spreekt met xxx". Niet alleen vanwege het beleefdheidsaspect, maar vooral om de beller even "op scherp" te zetten, zodat hij/zij je naam beter zal verstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, daar heb ik zelf ook al wel aan gedacht. Daar probeer ik altijd wel op te letten, eerst even aandacht trekken, maar ik verwacht ook soms bijv. van winkelbedienden dat ze voldoen open staan maar toch niet altijd dus......;) verschilt van pers oon tot persoon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Wat het misschien ook kan zijn is dat jij praat met een ander soort tongslag dan die mensen die je aanspreekt. Als je bijvoorbeeld met een Fries accent iets vraagt aan een Limburger, dan zal die persoon eerst even aan de uitspraak moeten wennen. Door het nog een keer te zeggen lukt het de ander te begrijpen welke woorden nou gezegd worden. Een Groninger zal iemand met een Brabantse tongslag moeilijker kunnen begrijpen dan een Drent, want die hebben vergelijkbare accenten.
Amadea
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Ook een goeie, daar had ik nog niet aan gedacht +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal. Ik kom zelf uit Enschede maar ik kan me goed verstaanbaar maken in hele land;). Als je zuiver dialect praat ben je natuurlijk niet vor iedereen verstaanbaar. En licht accentje zou moeten kunnen. Allen praat ik vrij AN dus.........??(lastig he)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het aan spreektempo ligt, want ik praat vrij snel, als ik langzamer ga praten vind ik dat vervelend, toch articuluer ik volgens mij wel goed. Mensen hebben denk ik moeite mijn gedachten soms snel te volgen. Rare is dat ik dar hier (in het oosten waar ik woon en vandaan kom Enschede meer last van lijk teheben dan in randstad bijv. gekke is waren gisteren in Amsterdam en daar snappen ze me precies!.
Het kan heel goed zijn dat iemand niet bedacht is op jouw vraag en dus het begint ervan gemist heeft.
Het kan ook zijn dat iemand niet zo snel het antwoord weet, daar meer tijd voor wil hebben, en daarom jou de vraag laat herhalen.
Soms ook is iemand een beetje moe en wil die even geen vragen horen, en zegt dan uit een soort beleefdheid toch "Wat zeg je" in plaats van "laat me even met rust".
Soms ook wil iemand gaan liegen maar heeft de leugen nog niet klaar, en rekt tijd door je de vraag te laten herhalen.
Soms ook verstaat men je echt niet.
Veel mogelijkheden dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat liegen dat doet het hem!;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja :-) Ik weet dat dat wel eens gebeurd omdat ik een keer een buur betrapte bij iets illegaals. Ik heb de vraag "Wat doet u daar ?" wel 6 keer moeten herhalen omdat hij opeens hardhorend was geworden :-)
Een vraag stellen is een vorm van communiceren en dus tweerichtingsverkeer. Je moet eerst contact hebben en pas als dat gerealiseerd is kan je informatie overkomen. Dat klinkt misschien als het intrappen van een open deur maar als degene aan wie je een vraag stelt pas halverwege begint te luisteren, bijvoorbeeld omdat het dan pas duidelijk wordt dat er tegen hem/haar gesproken wordt, dan komt je vraag echt niet over.

Daarbij is non-verbale communicatie van niet te onderschatten belang. Je ziet of iemand naar je luistert, je begrijpt, verstaat, het leuk vindt dat je tegen diegene praat of juist niet, etc. Kijk je gesprekspartner aan zonder je te concentreren op de ogen maar meer diffuus in het gelaat, zodat je al die signalen oppikt en de ander die van jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp je antwoord wel. Maar dat is nou juist het irritant, ik denk gewoon erg snel en praat derhalve ook zo...en de meeste mensen om mij heen wat langzamer. Niet om stoer te doen maar is gewoon zo. Als ik mijn tempo zou aanpassen naar hun, zou ik me enorm rottig gaan voelen. Dus wat kan ik doen? Als ik zeg dat iemand beter moet luisteren of sneller begrijpen kan je natuurlijk niet maken;) Ik denk er ook zo over, maar sommige mensen zijn zo ''traag'' tenminste hier dat voor je iemands aandacht hebt al bekaf bent van aandacht ''trekken'' als je begrijpt wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan denk ik dat wij elkaars vraag en antwoord heel goed begrepen hebben, hoewel het tempo hierzo natuurlijk nergens op slaat in het kader van jouw vraag. :-) Ik heb een hoogbegaafd neefje. Ik kan die jongen nog net volgen als hij iets vertelt, uitlegt, aan de orde stelt maar ik ben me er heel goed van bewust dat hij een stuk sneller gaat dan ik hem verbaal kan bijbenen. Dat probeer ik in de communicatie met hem mee te nemen - metacommuniceren heet dat - en dat begrijpt hij best wel. Op die manier zul je elkaar ergens halverwege tegen moeten komen. Het zij zo. Communiceren met je medemensen is een kwestie van geven en nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ergens gelezen dat het brein meer dan 400 woorden per minuut kan verwerken. Maar in datzelfde stuk staat ook dat mensen zo n 140-160 woorden per minuut nog goed kunnen verstaan (begrijpen). Ik denk dat er een verschil zit tussen volgen en begrijpen. Dat laatste wil je met een goede communicatie toch ook bereiken? Ik heb daar zo mijn trucjes voor overigens;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Tom35: Inderdaad, met dat soort mechanismen heeft het te maken. Alleen al het schrijvend of sprekend elkaar iets duidelijk maken is een wereld van verschil. Een van mijn collega's associeert razendsnel met veel humor op zijn gesprekspartners. Ik denk dat hij zich regelmatig moet inhouden om een werkbare relatie te handhaven, want daar is op zich niks mis mee. Volgen is geen probleem maar af en toe lukt het me heel goed om ook verbaal met hem mee te doen. Dat maakt de rest van de aanwezigen even tot publiek maar het is natuurlijk het leukste als je de aandacht weet vast te houden. Als het je lukt om goed te communiceren met mensen die een stuk langzamer gaan is dat een waardevolle ervaring. Ik ga er altijd van uit dat iedereen zijn medemensen wel iets te bieden heeft. Het is veel minder een kwestie van intelligentie (iq) dan van de gave om met je medemensen om te gaan (eq).