Praat ik nou te snel of..?

ik heb vaak als ik een onbekend iemand een vraag stel, gewoon een korte vraag, dat ze dan in eerste instantie de roepen wat huh sorry ? Daarna gaat het wel ok. Dat vind ik best irritant elke keer je vraag twee maal herhalen... weet iemand waar dat door zou kunnen komen? Heb zelf al veel nagezocht hoor en ik praat best duidelijk maar snel.........??? Bijv. vaak in en winkel of tegen een voorbijganger

Weet jij het antwoord?

/2500

Als iemand op straat loopt, zijn ze vaak met iets bezig. Telefoon, muziek luisteren of in gedachten verzonken. Als iemand dan ineens begint te praten, word je gedachtegang verstoort en kan het zijn dat je het echt niet gehoord hebt. Beter is dus om te vragen: Meneer/mevrouw, mag ik u wat vragen? Even wachten tot ze reageren en dan kun je je vraag stellen zonder dat je het hoeft te herhalen, want je hebt de aandacht al.

Wat het misschien ook kan zijn is dat jij praat met een ander soort tongslag dan die mensen die je aanspreekt. Als je bijvoorbeeld met een Fries accent iets vraagt aan een Limburger, dan zal die persoon eerst even aan de uitspraak moeten wennen. Door het nog een keer te zeggen lukt het de ander te begrijpen welke woorden nou gezegd worden. Een Groninger zal iemand met een Brabantse tongslag moeilijker kunnen begrijpen dan een Drent, want die hebben vergelijkbare accenten.

Het kan heel goed zijn dat iemand niet bedacht is op jouw vraag en dus het begint ervan gemist heeft. Het kan ook zijn dat iemand niet zo snel het antwoord weet, daar meer tijd voor wil hebben, en daarom jou de vraag laat herhalen. Soms ook is iemand een beetje moe en wil die even geen vragen horen, en zegt dan uit een soort beleefdheid toch "Wat zeg je" in plaats van "laat me even met rust". Soms ook wil iemand gaan liegen maar heeft de leugen nog niet klaar, en rekt tijd door je de vraag te laten herhalen. Soms ook verstaat men je echt niet. Veel mogelijkheden dus.

Een vraag stellen is een vorm van communiceren en dus tweerichtingsverkeer. Je moet eerst contact hebben en pas als dat gerealiseerd is kan je informatie overkomen. Dat klinkt misschien als het intrappen van een open deur maar als degene aan wie je een vraag stelt pas halverwege begint te luisteren, bijvoorbeeld omdat het dan pas duidelijk wordt dat er tegen hem/haar gesproken wordt, dan komt je vraag echt niet over. Daarbij is non-verbale communicatie van niet te onderschatten belang. Je ziet of iemand naar je luistert, je begrijpt, verstaat, het leuk vindt dat je tegen diegene praat of juist niet, etc. Kijk je gesprekspartner aan zonder je te concentreren op de ogen maar meer diffuus in het gelaat, zodat je al die signalen oppikt en de ander die van jou.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100