Kun je als minderjarige iemand een huwelijksaanzoek doen, en pas trouwen als je meerderjarig bent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Een huwelijksaanzoek staat namelijk nergens 'wettelijk vastgelegd', dus maakt het niet uit of je wel of niet meerderjarig bent. Trouwen, en dus ook in ondertrouw gaan, mag pas als je meerderjarig bent. Maar verloven kun je op welke leeftijd jullie dat zelf willen ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trouwen kan ook als je minderjarig bent. Heb je alleen wel toestemming voor nodig. Ik ken een paar mensen die op hun 17e zijn getrouwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja oké, in zeldzame gevallen en met toestemming van de ouders van beide kun je vanaf je 16de trouwen en in héééél zeldzame gevallen zelfs onder de 16 maar dan moet je toestemming krijgen van allemaal belangrijke mensen wegens speciale omstandigheden. Maar doorgaans kun je pas trouwen als je 18 bent.

Andere antwoorden (5)

Natuurlijk kan dat, dan ben je verloofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan dat! Ligt er wel aan hoe lang jullie dan moeten wachten tot jullie kunnen trouwen. Je kunt in de tussentijd ook uit elkaar groeien. Je word immers ouder en wijzer. Maar als het echte liefde is, is het geen enkel probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals al werd geantwoord kun je je op minderjarige leeftijd gewoon verloven. Trouwen kan doorgaans vanaf je 18de maar vanaf je 16de en met bepaalde voorwaarden is het ook mogelijk (verklaring van een arts, toestemming ouders/verzorgers). (BW 1 art. 31)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, wat let je? Lekker doen hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ,ik heb dat al op de kleuter school al meerdere malen gedaan :) het grappige is, dat ik er nu nog door sommige ex verloofdes aan herinnerd word !dus pas op het maakt indruk.succes .