Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je gehoor gevaar oplopen bij het langdurig dragen van slaap oordoppen?

Hallo,

Ik draag momenteel elke nacht op maat gemaakte
slaap oordoppen. Maar zijn er risico`s aan verbonden
bij het te lang dragen van slaap oordoppen?

Wat is het maximum aantal nachten dat je slaap oordoppen
mag dragen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

In principe kan het (langdurig) gebruik van oordoppen helemaal geen kwaad. Ik gebruik ze zelf al tientallen jaren elke nacht (gewoon van Hema of Kruidvat) en heb er nog nooit problemen mee gehad. En ik ben zeker niet de enige die elke nacht met die dingen slaapt.

Ook Kno-arts Sietske Meinesz stelt dat het gebruik van oordoppen niet schadelijk is voor het oor. "Als je geen last hebt van oorontstekingen of van ophoping van cerumen (oorsmeer) in het oor, kun je zonder zorgen doorgaan met het dragen van oordopjes. Het kan wel zijn dat je meer last krijgt van cerumen doordat dit als het ware wordt aangedrukt door het oordopje. Hierdoor kan het je oor niet spontaan verlaten. Wanneer je hier veel last van hebt of krijgt,adviseer ik je contact op te nemen met je huisarts of een kno-arts te raadplegen.”
(Lees meer...)
Pieter2011
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door het lang dragen van oordoppen kan je een uitwendige oorontsteking krijgen. Als deze niet efficient bestreden wordt kan dit chronisch worden. Het gebruik van oordoppen verstoord de normale afvoer van overvloedig oorsmeer, bacteriën enzovoort.

Een gehoorgangontsteking kan je herkennen aan jeuk, pijn of een branderig gevoel. Vaak schilfert de huid en is je oor rood, gezwollen en scheidt je oor vocht af.

Als je daar last van krijgt is het raadzaam de dopjes niet te gebruiken tot je van deze klachten af bent. Blijven de klachten aanhouden of komen ze daarna weer terug is het raadzaam een dokter te raadplegen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing