Waarom word het Maasstad ziekenhuis niet vervolgd voor doodslag?

29 doden door het niet serieus te nemen, en wat horen we in Hart van Nederland, ze hebben een tik op de vingers gekregen en 2 maanden onder toezicht, hallo 29 doden !!! Af en toe heb ik wel eens het gevoel dat geld belangrijker is dan een mensenleven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarschijlijk bedoel je niet het ziekenhuis maar het personeel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel, de raad van bestuur. Personeel mag alleen maar doen wat ze gezegd word, en zoniet vinden ze wel een slinks maniertje om hen te ontslaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt nu onderzocht in hoeveel van de gevallen de bacterie ook de doodsoorzaak is geweest. Dat is in het verleden nog niet (grondig) gebeurd. Een ziekenhuis is een plek waar veel mensen al in verzwakte gezondheid verkeren. Het is ook een plek waar dagelijks meerdere mensen overlijden. Het is nog erg de vraag in hoeverre deze bacterie bijgedragen heeft aan de dood van de mensen. Dat ze het hadden maakt het niet de doodsoorzaak. Het ziekenhuis staat al langere tijd onder verscherpt toezicht. Mocht blijken dat het ziekenhuis daadwerkelijk nalatig is geweest in bijvoorbeeld zijn meldingen dan kan er vervolging plaatsvinden.

Het beste antwoord

Er wordt nu onderzocht in hoeveel van de gevallen de bacterie ook de doodsoorzaak is geweest. Dat is in het verleden nog niet (grondig) gebeurd.

Een ziekenhuis is een plek waar veel mensen al in verzwakte gezondheid verkeren. Het is ook een plek waar dagelijks meerdere mensen overlijden. Het is nog erg de vraag in hoeverre deze bacterie bijgedragen heeft aan de dood van de mensen. Dat ze het hadden maakt het niet de doodsoorzaak.

Het ziekenhuis staat al langere tijd onder verscherpt toezicht. Mocht blijken dat het ziekenhuis daadwerkelijk nalatig is geweest in bijvoorbeeld zijn meldingen dan kan er vervolging plaatsvinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er moet nog onderzocht worden of het echt daardoor komt dat al die mensen overleden zijn. , ze kunnen nooit van te voren een oordeel daarover maken. Het nieuws trekt soms heel snel conclusies, terwijl die er niet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De politiek en de maatschappij dwingen de ziekenhuizen om andere keuzen te maken dan ze vroeger deden. Een van de gevolgen is dat er minder geld is voor schoonmaakploegen; dat probleem speelt al vele jaren.
Als ziekenhuizen minder aandacht aan hygiëne kunnen besteden dan vroeger is dat een gevolg van wat wij van hen verlangen. Het is dus niet logisch om ziekenhuizen te vervolgen maar de ministers die daar voor verantwoordelijk zijn.
Daarbij komt nog dat, al is dat misschien wel de oorzaak, het ongebreideld kapitalisme en de zucht naar materiële welvaart er voor zorgt dat beschikbaar geld vaak terecht komt waar het minder hard nodig is.

Toegevoegd na 14 minuten:
Een andere oorzaak ligt in het feit dat juist door het bestrijden van virussen en bacteriën met kunstmatige middelen deze ziekteverwekkers steeds meer resistent worden.
Ook hier komt weer hetzelfde idee om de hoek kijken; hoe meer wij risico proberen uit te sluiten door zwaardere middelen in te zetten, hoe groter de kans dat ziekteverwekkers resistent worden.
Een halve eeuw geleden vond men het nog slim om malaria te bestrijden met DDT; dit werkte prima tot de malariamuggen resistent werden. Het gevolg was een milieu met veel gevaarlijk DDT en een gevaarlijkere malariamug.
Soms kan men beter een risico en daaraan gepaard gaand verlies accepteren dan het met alle geweld willen uitroeien. Want geweld zal zich vroeg of laat tegen je keren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let wel op, 29 doden met het virus, niet door her virus. Niet dat dit het minder erg maakt, maar dat wilde ik even ophelderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grote vraag is altijd wie is de verantwoordelijke hiervoor. Is het personeel verantwoordelijk )die in dit geval de hygiëne niet heeft nageleefd' of directie die de werkdruk te zwaar maakt, of de regering die geen geld beschikbaar stelt.
Dan is er nog een hele belangrijke kwestie en dat is dat fouten gemaakt worden ongeacht of het gewenst is of niet. Ik bedoel iedereen maakt fouten van putjeschepper tot hartchirurg, en menselijke fouten zijn nou éénmaal moeilijk te straffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk maar naar art 287 wetboek van strafrecht. Het ziekenhuis heeft niet opzettelijk mensen gedood. Je zou in dit kader hooguit aan dood door schuld kunnen denken, alleen je hebt wel een probleem met de causaliteit.