hartslag van 58 in rust, geen sporter kan dit klachten geven die horen bij ME/CVS?

Ik ben er achter gekomen dat mijn hartslag vrij laag is. ik ben totaal geen sporter aangezien bij mij de diagnose ME/CVS is vastgesteld. nu is naar mijn idee mijn hartslag nooit bekeken en vroeg ik me af of ik hierdoor ook de symptomen van ME/CVS kan hebben.

heb last van:
vermoeidheid,
concentratie problemen,
regelmatig extra adem halen vanwege (voor mijn gevoel) zuurstof te kort,
slecht geheugen.

Kan dit dus te maken hebben met mijn lage hartslag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hartslag van tussen de 60-80 in rust komt het meest voor, dus volgens mij is 58 helemaal niet afwijkend hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
medicijngebruik kan de hartslag ook vertragen. maar 58 is niet extreem laag maar als je je zorgen maakt zou je naar de huisarts kunnen gaan.

Het beste antwoord

Een te trage schildklier kan een lage rusthartslag opleveren.
Te zamen met vermoeidheid en de rest van je klachten, waard om eens uit te zoeken, als je dat al niet gedaan hebt.

Mijn vraag zou dan zijn. Weet je bloedwaarden van de schildklierfunctie? Dat zijn de TSH en de FT4.

Die zullen (wordt altijd bij vermoeidheid gedaan) wel geprikt zijn. Wellicht ook meerdere malen. Vraag ze eens op. Is de FT4 nooit bepaald, vraag dan om nog eens op TSH en FT4 te laten prikken.
Heb je meerdere waarden verglijk vooral eens de TSH. Loopt de TSH op? Schommelt de TSH nogal binnen de normaalwaarden (meer dan 2 punten bijvoorbeeld).

Een andere mogelijkheid (als je een meewerkende huisarts hebt: vraag antistoffen bepaling tegen schildklier: anti-TPO en TSI, eventueel anti-Tg).

Komen er verder schildklierproblemen, diabetes, coeliakie, andere auto-immuunziekten voor in je familie? DAt maakt de kans op een schildklierziekten nl. groter.

Waarom ik aan schildklierproblemen denk? Zelf jarenlang de 'misdiagnose' CVS gehad. En uiteindelijk na 15 jaar (met steeds dezelfde klachten) bleek ik een te trage schildklier te hebben. Mijn bloedwaarden: dan weer net goed, dan weer net niet goed. Conclusie was toen: daar kon ik niet moe van zijn...

Helaas dus wel.

Natuurlijk kunnen er nog meer oorzaken zijn voor je klachten en bekijk ik ze vanuit mijn ervaring. Misschien kun je er iets mee?

Voor meer informatie: onderstaande links van de twee patiëntenverenigingen: Schildklierstichting Nederland en Hypo maar niet Happy (met een forum).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Is zo niet te zeggen, een wat lage hartslag, 58 is niet zo laag, zegt zonder verdere gegevens erg weinig en kan vele oorzaken hebben.
De hartslag is altijd een onderdeel van een onderzoek, niet een onderzoek op zich waarop een diagnose gesteld kan worden.