HELP! Binnenkort heb ik een ouderavond over autisme.Wie weet er goede stellingen?

Het gaat om kinderen in de basisschoolleeftijd.
Ik zoek stellingen over (kinderen met) autisme, waarover dan op de desbetreffende ouderavond een discussie gevoerd kan worden met de ouders.
Wie weet er een goede stelling?

Toegevoegd na 2 uur:
N.a.v een aantal antwoorden/reacties wil ik nog graag toevoegen dat het kinderen betreft van het niveau "moeilijk lerend". Zowel taal/spraakproblemen als ook sociale problemen spelen hierbij een rol.
Mijn zoon is 11 en gediagnosticeerd als "klassiek autistisch".

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Kinderen met autisme hebben extra begeleiding nodig.
Kinderen met autisme horen niet in het regulier onderwijs.
Kinderen met autisme zijn allemaal gelijk.
Kinderen met autisme vertonen stereotype bewegingen, maar zijn verder normaal.
Kinderen met autisme zijn geestelijk gehandicapt.
Kinderen met autisme hebben een sociale handicap.
Autisme ontstaat door de opvoeding.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zeg natuurlijk niet dat ik het eens ben met deze stellingen. Ik weet ook niet of het voor ouders met kinderen met autisme bedoelt is of juist voor de overige ouders. Misschien is het eens interessant om contact op te nemen met een instituut dat gespecialiseerd is in autisme-onderzoek en veel met deze kinderen werkt.
Autisme is zo'n veel-omvattend begrip dat je moet oppassen dat je niet gaat generaliseren.

Bv. De stelling: kinderen met autisme zijn geestelijk gehandicapt. Ja, dat kan, maar er zijn ook kinderen die normaal intelligent zijn, of zelfs hoogbegaafd, die een autisme-spectrum-stoornis hebben.
Sommige daarvan horen echt in het regulier onderwijs (met begeleiding), anderen kunnen beter daar niet rondlopen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en weer een goed antwoord (hoe kom jij zo slim (geen leven of zo)) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Wessels... ehm, tja. Slim is natuurlijk relatief.Op sommige punten weet ik veel, voornamelijk door ervaring (in dit geval: ik heb twee autistische kinderen en studeer zelf psychologie). Als je goed oplet zie jeook dat er vragen zijn waar ik geen antwoord op geef. Waarom niet? Nou, op die punten ben ik erg dom...
Maar toch bedankt voor het compliment en ik moet zeggen dat ik vanaf morgen minder hier zal zijn omdat dan mijn 'echte leven' weer begint... ;-)

Andere antwoorden (7)

"Het feit dat autistische kinderen vaak excelleren op een beperkt aantal vakgebieden is pertinent onjuist."

Interessante stelling toch?
Het is namenlijk waar ouders van autistische kinderen vaak me dwepen om het 'minder erg' te laten lijken.
"Jawel hij/zij is autistich maar heel erg kunstzinnig aangelegd"
"Jawel hij/zij is autistisch maar een begenadigd musicus"

Tuurlijk komt dit voor, maar het is geen wet van Meden en Perzen.

Disclaimer:
Ik kan er niet voor instaan of je jezelf heel erg geliefd maakt met en stelling als deze, maar imho geeft het wel genoeg stof tot discussie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen met autisme zijn gestoord
Autisme is met medicijnen te behandelen
Kinderen met autisme moeten naar het speciaal onderwijs
Kinderen met autisme zijn een verrijking voor de klas
Autisme is heel gewoon
We zijn allemaal een beetje autist

Toegevoegd na 36 seconden:
Dit zijn geen meningen maar stellingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
''Kinderen met autisme zijn niet gezond.'''

Dit is zo volgens de World Health Organization (WHO).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Het label 'autisme' is onduidelijk en wordt te vaak en te snel toegekend."

Persoonlijk ben ik er voor om autisten te scheiden in klassiek autisme en asperger, de twee belangrijkste groepen. Asperger is een vorm van autisme waarbij de autist een grote taalontwikkeling en soms ook hoog IQ heeft. Deze autisten komen regelmatig op de universiteit terecht en kunnen zelfstandig functioneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil hier wel even een kanttekening bij plaatsen. Ik ben moeder van een zoon met Asperger, en ja, hij zit in 3VWO, maar heeft desondanks moeite met zelfstandig functioneren. Dat komt voornamelijk door het sociale aspect, wat zeker ontzettend belangrijk is. Pas wanneer ze daarmee weten te overleven zullen ze het redden. Het is namelijk niet zo dat alle Aspergers goed terecht komen in de maatschappij. In feite is het zelfs fifty-fifty.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop dat je zoon goed terechtkomt. Asperger heeft zijn slechte kanten, maar ook heel veel goede, en daar moet je van genieten. Ikzelf heb ook een vriend in 6VWO met asperger. Verder ken ik nog twee autisten persoonlijk waarvan één asperger. Mijn ervaring is dat er ondanks de matige sociale vaardigheden, deze mensen wel contact willen en ook zoeken. Niet iedereen reageert daar even positief op, vooral niet op de middelbare school, aangezien de vaardigheden in contact maken bij autisten gewoon minder zijn. Relaties met volwassenen zijn voor autisten dan vaak makkelijker, omdat deze hen stimuleren in het contact maken en de relaties duidelijkere omgangsregels hebben.
Kinderen met autisme kun je alles aanleren.

Ik zeg niet dat het zo is, maar het is mij opgevallen (als moeder van een zoon met Asperger, een vorm van autisme) dat de meeste mensen dat wel denken. Omdat kinderen met Asperger een hoog IQ hebben, en dus makkelijk leren gaat men ervan uit dat je ze ook sociaal wenselijk gedrag makkelijk kunt aanleren. In de praktijk blijkt dit niet zo makkelijk te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou persoonlijk wat informatie van het Leo Kannerhuis opvragen, en tevens de volgende stelling: is het zinvol vroeg te begeleiden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe zorg je ervoor dat je normale gezinsleven ook gewoon
doorgaat en dat de andere kinderen ook hun verdiende aandacht krijgen ?

Op welke manier vinden jij en je partner nog tijd voor elkaar en hoe kun je daar nog aan werken ?

Hoe ga je om met onbegrip van mensen buiten het gezin.
Kun je goed omgaan met vrienden/kennissen die niet weten hoe ze zich moeten opstellen tegen je autistische
kind ?

Stellingen over autisten zelf zijn al voldoende aan bod gekomen hierboven, vandaar wat alternatieve stellingen maar volgens mij niet minder belangrijk.