Hoe werkt paracetamol?

Hoe werkt Paracetamol? Als je een pilletje inneemt, hoe "weet" dat pilletje dan dat jij hoofdpijn hebt? Of kiespijn? Of werkt het pilletje op je centrale zenuwstelsel en wordt je "volledig" verdoofd (voor een hele kleine hoeveelheid dan).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Paracetamol komt via het spijsverteringskanaal in het bloed terecht en op die manier in het hele lichaam, dus ook op de plek waar de pijn moet worden bestreden. Pijnprikkels worden door de pijnzenuwen op een chemische manier doorgegeven aan de hersenen. Pijnstillers als paracetamol neutraliseren die chemische overdracht op een even chemische manier waarop ze minder sterk worden doorgegeven. Ietwat simpel gezegd wordt dus de communicatie tussen het perifere (het hele lichaam) en het centrale (de hersenen) pijnzenuwstelsel geblokkeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De exacte werking van paracetamol is niet precies bekend, maar het werkt in op bepaalde zenuwbanen waardoor je minder pijn voelt over je hele lichaam. De paracetamol gaat dus niet doelgericht te werk, maar 'verdooft' gewoon het hele lichaam licht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het werkt ontstekingsremmend en het beinvloed zenuwbanen die oa een rol spelen bij de gewaarwording van pijn. Hoe deze mechanismen precies werken is nog steeds onduidelijk

Toegevoegd na 12 minuten:
Het beinvloed enzymen die betrokken zijn bij ontstekingsreacties en het beinvloed zenuwbanen die oa een rol spelen bij de gewaarwording van pijn. Hoe deze mechanismen precies werken is nog steeds onduidelijk.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paracetamol is geen ontstekingsremmer, dat is ibuprofen/brufen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tis een pure pijnstiller
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, in het FK staat dat PCM koortsremmend is en niet ontstekingsremmend.