Waarom willen veel mensen niet zonder vooroordelen nadenken over de geneeskracht van hennep/cannabis?

Na het lezen van een artikel over de geneeskracht van cannabis, ben ik mij erin gaan verdiepen, vooral via Google. Ik was verbaasd over alles wat ik al zoekende tegenkwam!
Er zijn dus al onvoorstelbaar veel wetenschappelijke onderzoeken gedaan, heb ik gemerkt, met allemaal positieve resultaten. Ook zijn er al heel veel mensen genezen, zelfs mensen met allerlei vormen van kanker.

Dat werd dan bereikt door het innemen van cannabis (of wiet)olie, níet door het te roken. Die olie is echter niet verkrijgbaar, omdat het -als THC-bevattend middel- niet mag worden gemaakt!
Het werkt echter wel, dat bewijs komt naar voren bij meerdere onderzoeken van nú, maar kwam ook al bij onderzoeken die vele járen geleden zijn gedaan. Het valt mij op dat heel veel mensen hier niets van willen weten, omdat het van hennep afkomstig is.
Waarom is dát voor veel mensen belangrijker, dan het feit dat cannabis zo'n sterke geneeskracht heeft?

Dit is het artikel dat ik heb gelezen: http://www.bangersisters.nl/vrije-tijd/body-business/item/1852-hennep-als-geneesmiddel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk om dat veel mensen het blijven associëren met drugs. Ze vergeten echter dat er veel middelen zijn die van Drugs gemaakt worden. Neem bv morfine en andere pijnstillers met opiaten die een veel zwaardere vorm van drugs bevatten.
Natuurlijk zijn er ook heel veel mensen die er misbruik van maken en gewoon willen blowen maar dat willen verhullen door te doen alsof ze het nodig hebben als pijnstiller.
Er zijn echt mensen die er baat bij hebben al ben ik dan weer van mening dat de medicinale wiet die je via de apotheek op recept kunt krijgen vrijwel geen werking heeft gezien het enorme lage THC gehalte dat er in zit en lijkt het mij meer op zakkenvullerij van de overheid. Wil je echt een beetje baat hebben zou je dus meer gebaat zijn bij de wiet of hasj uit een coffeeshop.
Uit eigen ervaring weet ik dat het op mijn totaal geen pijnstillende werking heeft als ik wiet gebruik maar ik ken ook een paar oudere mensen die er heel veel baat bij hebben dus dat verschilt per mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Medicinale wiet, uit de apotheek heeft wel degelijk genoeg THC, en doet wel degelijk zijn werking! Ze zijn helemaal niet gebaat bij het gebruik van wiet uit een coffeeshop. Hiervan weet je namelijk niet, wat er allemaal aan (chemische) middelen is gebruikt voor bv. de groei (voedingsstoffen) of ongediertebestrijding. Niemand weet waar de wiet vandaan komt, en wat er in zit. Slechte zaak voor bv een MS patient. Die is toch echt meer gebaat bij de medicinale wiet, die zonder deze toevoegingen en troep wordt gekweekt! Dat de werking ervan verschilt van mens tot mens ben ik met je eens. Maar over het algemeen gesproken hebben de mensen er heel veel aan als het gaat om pijnbestrijding (en nog vele andere goede zaken) Mensen met reuma en MS zijn er echt mee gebaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou best zo kunnen zijn dat er mensen wel baat bij hebben, dat verschilt inderdaad per persoon. Ik heb ervaring met mensen die medicinale wiet gebruikte en daar geen baat bij hadden. Ze laten nu door bv kleinkinderen een zakje uit de coffeeshop meenemen en dat werkt voor hun beter.
Ik moet er wel bij zeggen dat de mensen waar ik de ervaring mee heb geen van allen MS hebben, het zal dus waarschijnlijk ook nog kunnen dat het bij de ene aandoening een beter effect heeft dan bij andere.
Dank je wel voor je reactie :-)

Andere antwoorden (5)

Hennep heeft ook veel negatieve bijwerkingen. Via de apotheek is trouwens op doktersrecept wel medicinale hennep te krijgen. wordt onder andere gebruikt voor pijnbestrijding.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hennep? Marijuana toch zeker, hennep is de niet werkende cannabis plant toch?
Ik denk dat je het antwoord zelf al weet.
Dat komt door vooroordelen en algemene bekrompenheid, de onmacht om buiten je kleine straatje te denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft jezelf eigenlijk al antwoord in je vraag. Mensen met vooroordelen, hebben een (voor)oordeel over dit onderwerp. Als mensen al een oordeel over iets gevormd hebben, komen ze er vaak moeilijk vanaf, doordat ze hun geest niet openstellen voor wetenschappelijke feiten en onderzoeken.

Ik ken zo toevallig zo iemand. Het is drugs, en daarmee basta! Valt geen land mee te bezeilen. Niks aan te doen dus. Waaróm dit zo is, is best moeilijk te zeggen. Mensen die met oogkleppen op door het leven gaan zou je dan ook moeten onderzoeken, individueel, om te kijken waaróm ze dit zo hebben.

Veel mensen willen er niets van weten, maar gelukkig zijn er nóg méér mensen, die het wel snappen, ik denk dat je je beter daar op kunt richten.

De wetenschap liegt niet, dat is het mooie van wetenschap. Als je als mens dát wilt ontkennen, is dat een gemis van die mensen zelf!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Mooie van het niet willen gebruiken van marijuana omdat het drugs is, is dat veel medicijnen(ook wel drugs in het Engels) een veel sterkere en onnatuurlijkere werking hebben dan dat lieve groene plantje dat gewoon in de natuur voorkomt. Mensen die alcohol gebruiken en marijuana veroordelen zouden helemaal eens moeten gaan nadenken.
De tegenstand draait eigenlijk om het feit of er al dan niet neveneffecten optreden.
Regelmatig laait de discussie op over het gebruik van marihuana als pijnstiller bij bepaalde ziektes. De medische wetenschap heeft geen eensluidende mening over deze toepassing van de drug: sommige dokters zijn pro het gebruik van cannabis als pijnbestrijder, andere dokters zijn dan weer resoluut tegen.

Recent onderzoek bij multiple sclerose patiënten heeft aangewezen dat neveneffecten wel degelijk kunnen optreden. Marihuana medisch gebruikt als pijnstiller kan bepaalde hersenfuncties schaden, zo blijkt uit een Canadese studie. De Canadese studie wees uit dat marihuana met name de denkfunctie van multiple sclerose patiënten kan beïnvloeden.

Gebruik van cannabis voor medische doeleinden blijft hoe dan omstreden. Daarom zullen veel mensen kiezen voor de, op dokters voorschrift, pijnstillers en medicatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Siska..... ik weet niet of je ooit de "bijwerkingen" van pijnstillers of anderzins medicatie hebt gelezen in de bijsluiter?? Sorry, maar dan zou ik ook persoonlijk kiezen voor een natuurlijk middel met bijwerkingen....die zijn een stuk minder "schadelijk". Daar komt nog bij, dat mensen die dat soort medicatie slikken, er nog medicatie bovenop krijgen voor die specifieke bijwerkingen.... tis natuurlijk een vrije keuze, maar als je de bijsluiters leest wordt je bij voorbaat al zieker dan dat je eigenlijk bent. Met Canabis nog niet van gehoord...
De ideologische reflectie van de mensen en de bovenbouw waarmee ze gehersenspoeld zijn. Er zijn maar weinig mensen die uit de bovenbouw kunnen breken en zonder oogkleppen kunnen kijken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovenbouw? Ik ken alleen de bovenbouw van mijn basisschool als de hogere groepen. Wat is de/een andere definitie?