Ik heb een behandeling gekregen voor de ziekte van Lyme. Maar ik heb sinds de behandeling last van vaginale jeuk. Is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (9)

Dit kan door de medicijnen komen. Sommige medicijnen tasten nl. de zuurgraad van je vagina aan. Wat je kunt doen is het volgende: Neem een maandverbandje/inlegkruisje en doe daar yoghurt op. Het maakt niet uit of het magere, halfvolle of volle yoghurt is. Het verbandje/inlegkruisje moet je een paar keer per dag vervangen. Je moet dit eventueel een paar dagen herhalen. Doordat yoghurt de zuurgraad verbetert zullen je klachten (als de te lage zuurgraad de boosdoener is) verdwijnen. Het is een heel oud huismiddeltje maar het werkt goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij niet echt normaal, maar zoals je weet heeft elk medicijn bijwerkingen, dus daardoor zou het kunnen komen.

Ik zou dus eerst de bijsluiter van het medicijn raadplegen, kun je daar niets vinden kun je natuurlijk ook gewoon de huisarts die het medicijn heeft voorgeschreven of de apotheker vragen of die jeuk die je hebt normaal kan zijn voor dit medicijn.

Via het medicijn kun je anders ook nog op onderstaande site zoeken en misschien kun je dan nog meer specifieke bijwerkingen vinden.
Ceeve
12 jaar geleden
Het eerstaangewezen middel bij de behandeling van de Lyme-ziekte is amoxicilline. Antibiotica staan erom bekend her en der de flora in je lichaam te verstoren, in de eerste plaats van de darmen. Vaginale jeuk wordt niet met name genoemd in de lijst mogelijke bijwerkingen, wel anale jeuk. Het is m.i. niet uit te sluiten maar hou aan de hand van afscheiding e.e. in de gaten of je geen schimmelinfectie hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal waar, had mijn vriendin laatste keer ook toen ze antibiotica kreeg..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@conqie: artikel kende ik niet maar ik ben al jaren een warm voorstander van probiotica bij ab-gebruik. Je darmflora ligt grondig aan gort na zo'n kuur en dat kun je voor een groot deel opvangen met pb. Hoe meer stammen, des te beter en Orthica inderdaad wel staat bekend om supplementen van goeie kwaliteit. Met de huismerken van voordeeldrogisten kom je ook al een aardig eind en ben je goedkoper uit. Gewoon proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welnee, conqie, heb ik geen moment gedacht. Het is gewoon goed spul en als goedkoper niet werkt gebruik ik ze ook als ik het nodig vind, hoor. :-) Voor gezonde mensen zijn prebiotica voldoende maar als je al zeker weet dat je een slopend medisch traject met ab-gebruik aangaat ben ik het helemaal met je eens dat preventief probioticagebruik aan te bevelen is.
De klachten die je nu hebt komen niet door Lyme maar door de behandeling ervan met antibiotica.
Het vaginale klimaat heeft een gevoelige balans die door iets als een antibioticakuur makkelijk verstoord kan raken. In de vagina zijn altijd schimmels en bacteriën aanwezig, deze zijn als het goed is in balans en kunnen geen kwaad. Maar als je antibiotica gebruikt dood je grotendeels de bacterien en kunnen de schimmels (Candida albicans) de overhand krijgen, dat noemen we een schimmelinfectie.
Er zijn heel veel vrouwen die hier last krijgen na een antibioticakuur.
Gelukkig is het vrij eenvoudig te behandelen. Ga eventjes langs de huisarts om je klachten te bespreken. Waarschijnlijk krijg je een klein onderzoekje om vast te stellen dat je inderdaad deze schimmelinfectie hebt en daarna een kuurtje met een soort capsules die je vaginaal in kunt brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oals hierboven beschreven komt dit door gebruikt van anti biotica. Wat ikzelf altijd deed (klinkt mischien gek) is een tampon met yoghurt inbrengen en na tien minuten verwijderen. Dit hersteld de zuurgraad vanuit binnen. Wat ik zelf ook altijd deed is een dikke kwak vaseline op de buitenkant smeren omdat dit de jeuk vermindert. (de jeukende sappen komen van binnen uit en irriteren aan de buitenkant) Zo komt het dus niet in aanraking met de huid. Dan drie maal daags even goed uitspoelen en dan verdween het bij mij. Je kan ook bij de huisarts medicijnen halen. een nadeel hiervan is dat je deze snachts moet inbrengen en de jeuk behoorlijk verergert wat dus ten koste gaat van je nachtrust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans is groot dat je door de medicijnen,meestal AB kuren een vaginale schimmelinfectie hebt gekregen en ja dit jeukt verschrikkelijk.

Vraag je huisarts om medicijnen hiervoor,je hebt capsule's die je oraal moet innemen en er zijn zetpillen die je in je vagina moet doen.

Persoonlijk vind ik de capsule's beter en sneller werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het geval van schimmelinfectie zijn er ook diverse zalfjes die je gewoon kunt kopen bij de drogist/supermarkt. Ik heb bijvoorbeeld goede ervaringen met canesten. Er staat op het doosje dat het voor voetschimmel is, maar je kunt het ook op andere plaatsen gewoon gebruiken (vagina b.v.) Je zou dit evt. uit kunnen proberen (na overleg met je huisarts). Ook heb je nog miconazolnitraat, wat ook een anti-schimmelcrème is. Ook dit is gewoon te koop. Vaginale capsules zijn alleen op recept verkrijgbaar. Overleg gewoon even (telefonisch) met je arts. Mogelijk hoef je niet eens langs te komen. Als jij duidelijk uit kan leggen wat er aan de hand is, kan de arts jou waarschijnlijk ook gewoon mondeling adviseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een schimmelinfectie door de antibiotica. Bel de assistente van de huisarts, ik heb dat ook bij bijna elke antibiotica behandeling. Zij kan je wat voorschrijven (soms in overleg met de arts) Overigens kun je dit op meerdere plaatsen krijgen en als het goed is staat dit in de bijsluiter van je antibiotica vermeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is niet normaal. Waarschijnlijk heb je een vaginale schimmelinfectie door de antibiotica. Dat is eenvoudig te verhelpen. Ga naar de huisarts voor de juiste medicatie.