Hoe heet het als mensen het eigenlijk alleen maar goed met zichzelf voorhebben?

Sommige mensen houden er in geen enkel op zicht rekening mee hoe hun gedrag op anderen overkomt....Ze doen gewoon hun eigen dingen, ookal gaat dat tenkoste van anderen ( hun een zorg!) Naast het feit dat ze egocentrisch zijn, zou dit volgens mij een naam kunnen hebben. Niet dat ik mensen graag in hokjes plaats, maar als ik weet waarom mensen handelen zoals ze handelen, kan ik er misschien rekening mee houden......

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
24.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
egocentrisch lijkt me een prima benaming.

Het beste antwoord

Dat noem je egoïstisch dan denk je niet aan andere
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Asociaal

asociaal
•zonder sociaal besef.
Gevonden op http://nl.wiktionary.org/wiki/asociaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Egoïsme

Egoïsme (uit het Latijn: 'ego' betekent 'ik'), ook wel ikzucht of zelfzucht genoemd, is een menselijke eigenschap.

Er zijn twee soorten egoïsme.
Egoïsme in morele zin Dit is egoïsme waarbij een persoon meer aan zijn eigen bevrediging denkt dan aan de bevrediging van anderen. Dit wordt algemeen als een negatieve eigenschap beschouwd.
Egoïsme in andere zin Dit is het zorgen voor het eigen welzijn. Dit soort egoïsme heeft over het algemeen geen negatieve connotatie, omdat het een vanzelfsprekende zaak is dat organismen op hun eigen welzijn letten.

Oorzaken

Er zijn verschillende oorzaken waardoor iemand buitensporig egoïstisch in morele zin kan zijn.
De persoon heeft in zijn jeugd te veel aandacht gehad en denkt dus dat hij alles kan en mag. Daardoor is de persoon zich niet erg bewust van het feit dat anderen misschien ook wel gebruik van iets zouden maken. Het doet hem niets als hij hierop wordt gewezen.
De persoon heeft in zijn jeugd te weinig aandacht gehad. Hierdoor schreeuwt de persoon meer om aandacht en wil bovendien zo weinig mogelijk delen.
Ook kunnen zogenaamde gedragsstoornissen, zoals psychopathie, bijdragen tot egoïsme.

Het tegenovergestelde van egoïsme is altruïsme.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ego%C3%AFsme

Het verschil tussen egoisme en egocentrisme.

Een egoïst is vaak niet leuk om mee te maken. Maar niet omdat we door zijn gedrag gedwongen worden om ons op een bepaalde manier te gedragen. Het gedrag van een egoïst maakt duidelijk dat de wereld uit individuen bestaat en dat die allemaal hun eigen wil hebben. Ons probleem met egoïsten is dan ook vaak niet hun gedrag, maar onze ervaring van dat gedrag. Een egoïst wijst ons erop, dat we ook aan onszelf mogen denken als we samen zijn met anderen. Ons probleem met dat gedrag ontstaat als wij de norm hanteren dat we alleen goed zijn als we aan anderen denken. De egoïst is bijvoorbeeld assertief en komt op voor zijn eigen belang.

De egocentrische mens is iets heel anders dan de egoïst. De egocentrische mens denkt niet in ik, want zijn ik bestaat helemaal niet. De egocentrische mens ziet alleen de rest van de wereld en wil dat deze zich op hem richt. De egocentrische mens wil, dat alle mensen zich volledig aan de norm houden van denken aan anderen. Het probleem is echter, dat de egocentrische mens deze norm zelf niet wil hanteren.

verder:

http://mens-en-gezondheid.infoyo.nl/spiritueel/11162-egosme-versus-egocentrisme.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je misschien een narcist?

Narcisme is een vorm van gedrag dat wordt gekenmerkt door een obsessie met de persoon zelf (vaak het uiterlijk), egoïsme, dominantie, ambitie en gebrek aan inlevingsvermogen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Narcisme
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ daar dacht ik ook aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je :-)
Ik zou het opportunisme noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onbeschaafd (zonder beschaving)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een snob misschien? Dat zijn toch ook mensen die zichzelf heel wat vinden en niet om anderen geven.

Of anders een narcist, die totaal op zichzelf gefixeerd is.