Is het beter om voor het eten fruit te eten, dan na?

Heb dat ooit iemand horen zeggen. Is dat zo en waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Het maakt niet uit. Het gaat er niet om wanneer je dit fruit eet, maar dat je dit fruit eet. Voor de rest kun je het beste naar je lichaam luisteren en het fruit eten op het moment dat jij dat het meest prettig vindt.
Dat je geen fruit na het eten moest nuttigen, werd door dieetgoeroe Montignac een aantal jaren geleden in het leven geroepen en is daarna door veel mensen als waar verkondigd. Maar wetenschappelijk onderzoek heeft dit niet aangetoond.

De voordelen van fruit eten na de maaltijd zijn:
De enzymen die in het fruit zitten zorgen voor een goede vertering van de hoofdmaaltijd.
De zuren die in het fruit zitten, helpen mee aan het afbreken van vet.
De suikers zorgen na de maaltijd, dat er snel weer wat energie vrijkomt. Het is namelijk zo dat na de maaltijd het lichaam het eten moet verteren en omzetten in energie en bouwstoffen. Na een flinke maaltijd merk je dit goed. Dan krijg je dat lome gevoel. Je lichaam zorgt ervoor dat je het even rustig aan doet. De suiker uit het fruit geeft dan weer wat energie.

Je mag ook best een fruitsalade voor de maaltijd eten, maar niet iedereen vindt dit even prettig. Eet het dus wanneer je dat zelf fijn vindt. Krijg je het zuur als je fruit voor het eten eet, eet dan het fruit na het eten. Vind je het lekker om bij het eten wat fris fruit te nuttigen, dan is dat ook goed. En anders is fruit als tussendoortje ook een nog een mogelijkheid.

Het belangrijkste is dat je voldoende fruit eet. Het moment waarop je dat doet, mag je zelf bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is beter eerst fruit te eten. Het fruit wordt sneller opgenomen dan andere voeding. Als je dus ander voedsel eerst eet, kom de verwerking in je darmen in problemen. Meeste soorten fruit vallen ook nog eens lichter, waardoor je darmen optimaal werken. Er zitten ook goede vezels in. Dus veel voordelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eet liefst geen fruit na de maaltijd, als dessert. Het fruit blijft dan nl. te lang in de maag en zal tot gisting overgaan, met de nodige problemen vandien. Eet fruit best afzonderlijk als fruitmaaltijd of als tussendoortje of ev. een half uur vóór een andere maaltijd. Fruit kan ook beter niet gecombineerd worden met groente, omdat dit eveneens tot verteringsproblemen kan leiden (vb. wortel-appelsap).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
fruit kun je ten alle tijden eten voor na of tijdens de maaltijd, fruit is lekker en gezond en je spijsvertering heeft daar absoluut geen probleem mee .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus wat hierboven geschreven wordt is onzin?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
okee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Het heeft ook te maken of je aan het dieten bent of niet.
Als je voor het eten wat fruit eet, is je maag al enigszins voedzaam gevuld, en hoef je niet meer zoveel te eten tijdens de hoofdmaaltijd.

Ikzelf doe overigens regelmatig een maaltijd van alleen fruit. Lekker, gezond en vullend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan het prima antwoord van Ruth kan ik nog slechts toevoegen dat een nadeel van fruit na de maaltijd is, dat het meeste fruit vrij zuur is. Eindig je met fruit, dan is dat enigzins slecht voor je tandglazuur.

Verder maakt het geen fluit uit.