Als je wordt geprikt door een bij of een wesp, moet je dan bij beide steken het gif uitzuigen?

Mijn zoon werd afgelopen week door een bij of door een wesp gestoken. Ik heb geen idee wat het was, want ik zie het verschil tussen beide niet.

Het waren twee steken vlakbij elkaar.

Ik heb de wonden direct uitgezogen. Maar ik weet niet of dat eigenlijk wel moet?
Ik weet dat mijn ouders dat bij mij ook altijd deden.

Doe je dat alleen bij een bij of bij een wesp? Of bij beide?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Bijensteek
In Nederland komen veel bijen voor. Bijen steken alleen wanneer zij zich bedreigd voelen. Het zijn de zogenoemde wachterbijen die steken: dit zijn de bijen die de taak hebben hun volk te verdedigen.
Hoe herken je een bijensteek?
Je voelt een stekende, brandende pijn. Direct na de prik ontstaan irritatieverschijnselen. De huid rondom de steek wordt dik en rood. Bij sommige mensen ontstaat eerst een witte bult, die later rood wordt. Bij een bijensteek blijft de angel in de huid achter, de bij gaat daarna dood. De plaats van de steek is na het verwijderen van de angel vaak zichtbaar als een klein gaatje.
Wat te doen bij een bijensteek
Verwijder zo snel mogelijk de angel van de bij. Ook nadat de bij is weggevlogen, blijft de angel doorgaan met het pompen van gif. Doe dit voorzichtig, anders druk je het gif uit de angel in de huid. Zuig krachtig aan de plaats van de steek, en spuw het vocht uit. Schuur met wat gras of ander natuurlijk materiaal over de steek. De bij laat namelijk ook een geurstof op de huid achter, die andere bijen waarschuwt. Er bestaat daarom een kans dat je nogmaals gestoken wordt. Een zalf als Azaron kan de pijn en jeuk daarna verlichten.

Wespensteek
Ook wespen komen veel voor in Nederland. Wespen steken als ze zich bedreigd voelen. Maar ze kunnen ook met weinig provocatie al steken. Wanneer wespen te weinig voedsel kunnen vinden, vaak later in het seizoen, kunnen ze agressiever worden en steken ze sneller.
Hoe herken je een wespensteek?
Je merkt meestal meteen dat je gestoken bent, het kan behoorlijk veel pijn doen. De irritatieverschijnselen bij een wespensteek zijn bijna hetzelfde als bij een bijensteek. De plaats van de steek is vaak zichtbaar als een klein gaatje. Bij een wespensteek blijft de angel niet achter in de huid. Een wesp gaat niet dood nadat hij gestoken heeft. De pijn en de jeuk verdwijnen meestal binnen enkele uren, maar sommige mensen zijn gevoeliger voor een wespensteek dan anderen.
Wat te doen bij een wespensteek?
Ook bij een wespensteek moet je op de plaats van de steek zuigen, en uitspuwen. De plek koel houden helpt ook. Een zalf als Azaron kan pijn en jeuk verlichten. Ben je gestoken in je mond, dan kun je iets kouds in je mond doen, bijvoorbeeld een ijsblokje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je hoort soms wel dat je gif moet uitzuigen, maar dat helpt alleen als het binnen twee minuten na de steek van een wesp of een bij gebeurt. Daarna heeft het gif zich al aan de cellen gehecht of is het in de bloedsomloop terechtgekomen. Kras wel eerst de angel met uw nagel of met een mesje weg.
Wrijf er daarna even over met azijn of ammoniak. De eerste pijn kan je verzachten met een ijsblokje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet niet of het echt moet, maar ik zou het wel doen. Wie weet is je zoon allergisch en krijgt die een reactie omdat het gif niet goed is uitgezogen.