Hoe denken jullie over "Het licht aan het eind van de tunnel"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In welke zin bedoel je dit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of bedoel je de tunnel bij bijna-dood-ervaringen ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoop dat ze LED lampen gebruiken ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naatje,dat is weer precies in gaatje!

Het beste antwoord

Blij dat het er is. Ik ben niet zo'n held in tunnels (vooral de Westerscheldetunnel... komt geen eind aan). Maar 's avonds zie je het niet zo, dan is het aan het eind van de tunnel net zo slecht verlicht als in de tunnel zelf.

Toegevoegd na 1 uur:
Het symbolische licht aan het eind van de tunnel waar men het over heeft bij het overlijden is niet meer dan dat: het is symboliek voor dat alles na dit (sombere) leven beter wordt. Ikzelf geloof daar niet zo in. Ik denk ook dat we dat ook niet nodig hebben na dit leven. Je weet daarna weer hoe het zit, en hebt geen begeleiding nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe komt het nou toch Dounja,dat ik het idee heb dat je heel goed weet dat ik het licht in een heel andere tunnel bedoel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, je kent me een beetje he. Maar ik zal een toevoeging doen.

Andere antwoorden (16)

Goed dat ie er is... ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel mooi. Maar licht in de tunnel is ook erg fijn.

Toegevoegd na 11 minuten:
Als je de tunnel bij bijna-dood-ervaringen bedoelt?
Ik ben als kind bijna verdronken. Daar kan ik wel iets over vertellen.

Toegevoegd na 29 minuten:
Toen ik was opgehouden met spartelen kwam ik in een tunnel. In die tunnel was licht, dat van buiten kwam, alsof het door de wanden van de tunnel kwam. Er was ook licht aan het einde van de tunnel.
Verder ben ik niet gekomen, want toen nam mijn oom, die ambulanceverpleger was, de zaak vakkundig over.
Een verklaring heb ik overigens niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 van de weinige serieuze antwoorden..+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is dan ook een wonder dat mijn antwoord nog niet door een moderator is verwijderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jammer sherpa, van deze laatste toevoeging. Waarom zo negatief?
Het zou mooi zijn als zoiets bestaat..Dat je wordt 'opgehaald' en geleid naar een fel licht wat vrede en rust uitstraalt.. dat al je angsten verdwijnen en je heel rustig kan denken 'jaaaa, daar wil ik heen'

maar ik twijfel of er zoiets is..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"wat vrede en rust uitstraalt." hoezo? Ben je uitverkoren of zo iets. Het zal dus wel "hel en verdoemenis" worden voor jou. Ik garandeer je dat al jouw angsten vedwenen zullen zijn als je eenmaal dit tranendal verlaat. (neem dit niet te serieus)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
positief denken Wim :-) Ik hoop op vrede en rust en niet op hel en verdoemenis..maar mocht het laatste zo zijn dan zal ik het wel verdiend hebben.. :-p
Het is lastig om er iets over te zeggen omdat ik er nog niet geweest ben (behalve de koentunnel). Kom ik er ooit dan stuur ik je een kaartje.

Ik geloof persoonlijk wel in 'leven' na de dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een verschijnsel dat door mensen die een BIJNA-doodervaring wordt omschreven (van echte doden hebben we niets meer vernomen). Voor ieder persoon is die beschrijving anders, een gelovige ziet Jezus, een ander weer zijn geliefden maar veruit de meesten gewoon wit licht. Het is een ervaring die piloten die een G-test ondergaan ook ervaren. Daarbij worden piloten heel snel rond gedraaid waardoor het bloed in hun hersenen zich verplaatst. Zij omschrijven dit gevoel als 'wit licht aan het einde van een tunnel' en 'euforisch'. Hieruit zou je kunnen concluderen dat de hersenen in het geval van abnormaal functioneren dat in de buurt van doodgaan komt, functies als 'pijn' e.d. niet langer zullen waarnemen maar een prettiger gevoel geven. Wat het proces van doodgaan wat draaglijker zou maken.

Dit wordt alleen ervaren bij mensen bij wie enige hersenactiviteit wordt gemeten en dus niet dood zijn. Over een eventueel hiernamaals zegt het helemaal niets, het verklaart eerder waar het idee van een hiernamaals vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het verband houdt met kokerzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geloof er wel in, maar een garantie krijg ik pas als het zover is. (hopelijk nog ver weg...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ervaringen van mensen die een BDE hebben gehad zijn prima medisch te verklaren. Simpel samengevat komen de belevingen overeen met die van iemand die zuurstofgebrek heeft.

Om er een elementje uit te pakken: Als de ogen door zuurstof gebrek niet meer goed werken manifesteert dat zich in de vorm van tunnelvisie. Dit kun je ervaren als en tunnel met licht aan het einde.

Hier kun je twee kanten mee op: Of je denkt dat je tunnelvisie hebt omdat je ogen er langzaam mee ophouden, of je denkt dat je daadwerkelijk in een tunnel zit die naar het hiernamaals leidt.

Dit geld ook voor andere dingen die mensen met een BDE ervaren, zoals gewichtloosheid, het eigen lichaam zien liggen, enz.

Wat denk ik mee speelt is of je wilt geloven dat je hersenen je dingen voor kunnen schotelen die je als echt beleeft maar die het niet zijn. Ooit iets gedroomd dat héél echt leek, ooit onder narcose geweest? Onze zintuigen zijn niets zonder de interpretatie van onze hersenen. En deze doen het niet meer zo lekker tijdens een doodsstrijd. En de waarneming is het eerste dat we kunnen missen.

Wikipedia was ooit minder betrouwbaar omdat iedereen teksten kon aanpassen en er geen controle was. Dit is al lang opgelost. Als iemand bezwaar tegen informatie op Wikipedia aantekent kont dit bovenaan de pagina te staan en worden de bronnen nagetrokken. Wikipedia is naar mijn mening behoorlijk neutraal omdat voor dingen als BDE alle verklaringen aandacht krijgen en worden uitgelegd. Dit in tegenstelling tot sommige websites die heel selectief informatie verstrekken waardoor de lezer nooit het hele plaatje te zien krijgt, maar het moet doen met de persoonlijke interpretatie van één persoon.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje lang antwoord, maar toch een duimpje op!
Ligt er aan wat je bedoelt met je vraag.. ik heb tunnel vrees dus ben altijd blij als ik weer licht zie ..
:-0
maar als je bedoelt na een overlijden dan hoop ik dat ik dan van die vrees af ben inmiddels want ik geloof absoluut dat er aan de andere kant ook leven is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geeft in ieder geval ''hoop'' op iets beters na de dood.
Het klinkt prachtig als je er over leest/hoort
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zie heel vaak licht aan het eind van een tunnel.
maar dat komt door mijn migraine. dus van mij mag zowel de tunnel als het licht verdwijnen.

verder ben ik blij dat ik licht zie aan het einde van verkeerstunnels, dan weet ik tenminste dat er een uitgang is.

andere tunnels met licht aan het einde ben ik nooit tegengekomen dus kan ik er ook geen zinnig woord over zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mooie (verzonnen) manier om het pijnlijke aspect van sterven te verzachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de overlevering zou het fysiek kunnen worden verklaard dat de hersencellen aan het afsterven zijn.

Als je mij gevoelsmatig vraagt naar dit verschijnsel, zou ik zeggen dat er na een periode van afscheid (wellicht met pijn) een pauze is, waarin Jezus (die in licht staat) je op komt halen om naar het hiernamaals te begeleiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met mijn geluk is het waarschijnlijk de trein....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het licht aan het eind van de tunnel ben je zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door mijn werk in het verleden sprak ik veel mensen die een bijna-dood ervaring meemaakten.
Voor veel mensen was het een alles-overweldigende gebeuren waardoor ze nooit meer dezelfde werden!
Door deze ervaring waren ze nooit meer bang voor de dood vertelden ze me! De plek en het licht die ze zagen gaven hen de indruk dat er na de dood iets is en dat iets was niets om voor te vrezen.
Na het zien van dat licht en het geweldige gevoel wat ze daarbij kregen werd een aantal zaken in het leven relatief. Het belangrijkste werd om er voor anderen te kunnen zijn, liefde te geven en geld en materiële zaken werden steeds minder belangrijk.
Ze kregen meer respect voor de natuur en de wereld om hen heen, konden er ook meer van genieten.
Tenslotte was het voor sommige moeilijk te wennen op deze plek waar ze na die ervaring weer terug waren gekomen. Nog liever waren ze verder gegaan door de tunnel om daar te blijven.
Persoonlijk voelt dat voor mij als iets wat helemaal klopt, zeker omdat ik zag hoe veel van deze mensen gelukkig en ontspannen werden na deze ervaring.
Zelf heb ik ook een ervaring op grond waarvan ik denk dat dat licht en het bijbehorende positieve gevoel echt bestaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ik geloof!