Hoeveel is niet precies te zeggen. Maar vaginale afscheiding is normaal. Deze afscheiding bestaat uit cellen van de vaginawand, vocht uit de vaginawand en slijm uit de kliertjes in de baarmoedermond en bij de uitgang van de vagina. Deze afscheiding heeft een reinigende functie.

Belangrijk is om de kleur en dikte van de afscheiding in de gaten te houden. Normaal hoort de afscheiding dun, slijmerig en wittig te zijn en niet abnormaal sterk te ruiken. Bespreek het anders eens met je huisarts.

Enkele dagen of uren voordat de bevalling echt begint, kan er al een beetje bloedige afscheiding zijn, het ’tekenen’. Deze afscheiding bestaat uit een kleine hoeveelheid gekleurd slijm. Feitelijk is dat de slijmprop die de barrière was tussen de baarmoeder en de vagina gedurende de zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stimulatie door hormonen zorgen voor een versterkte witte vloed in de zwangerschap, een verschijnsel dat sterk kan varieren. In het prille begin zijn de golven afscheiding in de vorm van melkachtig, helder of wit slijm soms het eerste signaal dat er geen menstruatie komt maar een zwangerschap in ontwikkeling is! Houd de kleur en de geur goed in de gaten. Let wel op, want je bent tijdens je zwangerschap bevattelijker voor infecties. Als de kleur verandert of als je last krijgt van jeuk, ga dan even naar de huisarts. Je hebt dan misschien een vaginale schimmelinfectie opgelopen en deze gaat niet vanzelf over.

Houdt het milieu zuur en draag enkel katoenen ondergoed. In de loop der zwangerschapsweken of maanden zal de afscheiding verminderen tot een bekender niveau.
Hoe verder je bent in de zwangerschap, hoe dunner de afscheiding kan worden. Sommige vrouwen verwarren de afscheiding met vruchtwater en denken dat de bevalling is begonnen. Vindt je het moeilijk om afscheiding van vruchtwater te onderscheiden, vruchtwater ruikt zoet weeïg en afscheiding is praktisch geurloos. Daarnaast is afscheiding plakkerig en vruchtwater niet.
Twijfel je? Bel dan altijd je verloskundige.
Als de afscheiding stinkt, groen-gelig of yoghurt-achtig is en bij jeuk- of pijnklachten bel je je huisarts. Je kunt dan namelijk een vaginale infectie hebben.
Is het vruchtwater anders van kleur dan helder of licht rozig (soms met witte vlokken) bel dan direct de verloskundige.